ناشناس

من بعضی اوقات به خدا شک میکنم چکار نم که ایمانم به...

من بعضی اوقات به خدا شک میکنم چکار نم که ایمانم به خدا به یقین تبدیل شود.یا اگر طولانی است کتاب معرفی کنید.ودلیل ومعجزات وجود خدا را ذکر کنید.
دوشنبه، 13 آذر 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

من بعضی اوقات به خدا شک میکنم چکار نم که ایمانم به...

ناشناس ( تحصیلات : دبیرستان ، 16 ساله )

من بعضی اوقات به خدا شک میکنم چکار نم که ایمانم به خدا به یقین تبدیل شود.یا اگر طولانی است کتاب معرفی کنید.ودلیل ومعجزات وجود خدا را ذکر کنید.


مشاور: حجت الاسلام منتظمی

کاریر محترم امام رضا ـ عليه السّلام ـ فرموده‌اند:(( الايمانُ فوق الاسلام بدرجة و التقوي فوق الايمان بدرجة و اليقين فوق التقوي بدرجة و لم يقسّم بين العباد شيء اقلّ من اليقين. (. كليني، محمد بن يعقوب، اصول كافي، چاپ بيروت، دار الاضواء، ج2،ص24)ايمان پله‌اي بالاتر از اسلام و تقوي پله‌اي بالاتر از ايمان و يقين پله‌اي بالاتر از تقوي است و هيچ چيز كمتر از يقين بين مردم قسمت نشده است. از حضرت علي ـ عليه السّلام ـ دربارة ايمان پرسيدند ايشان فرمودند: الايمان معرفة بالقلب و اقرار باللسان و عمل بالأركان.) سيد رضي، نهج البلاغه، ترجمه فيض الاسلام، حكمت 218.( ايمان شناخت به دل و اعتراف به زبان و عمل كردن (به دستورات ديني) با اعضاي بدن است. بر اساس اين سخن نوراني تنها شناخت دين كافي نيست. معرفتي كه ميوة شيرين و فرح‌زاي عمل صالح بر شاخسار آن نرويد معرفتي بي‌ريشه است و از گزند بادهاي مسموم شبهه و شك ايمن نخواهد ماند و عملي كه بر پي و پاية باورهاي مستحكم ديني بنا نشده باشد، عملي صالح نيست، بلكه تنها پوسته‌اي است بي‌مغز و چنين عملي هرگز مي‌تواند باعث كمال انسان و نزديك شدن او به خداي تبارك و تعالي شود. زيرا از نظر اسلام عملي داراي ارزش اخلاقي است كه تنها براي رضاي خدا يا ترس از عذاب و يا اميد به پاداش او انجام شود. و روشن است كه تا كسي به خدا و روز قيامت ايمان نداشته باشد، نمي‌توانند چنين نيّت و هدفي را در اعمالش در نظر بگيرد.( رجوع شود به: مصباح يزدي، محمد تقي، اخلاق در قرآن، انتشارات موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني،) برخی از مفسران،بر اساس آیات قرآن،برای یقین سه مرحله برشمرده اند:1ـ علم الیقین:انسان با دلایل گوناگون به چیزی دانا شود؛مانند کسی که با مشاهده ی دود،به وجود آتش ایمان پیدا کند.2ـ عین الیقین:انسان به مرحله ی مشاهده می رسد و مثلاً آتش را می بیند.3ـ حق الیقین:همانند حال کسی است که در آتش وارد شود و سوزش آن را با تمام وجود احساس کند و به صفات آتش متصف گردد و این بالاترین مرحله ی یقین است.در حقیقت،مرحله ی یکم،جنبه ی عمومی دارد و مرحله ی دوم برای پرهیزگاران است و مرحله سوم مخصوص خاصّان و مقرّبان.در حدیثی آمده است که به پیامبر(ص)عرض کردند:شنیده ایم یکی از یاران عیسی(ع) روی آب راه می رفت.فرمود:«اگر یقینش بیشتر بود،روی هوا راه می رفت.» در حديثى پيامبر گرامى اسلام(صلى الله عليه وآله وسلم) معناى توكّل را از جبرئيل سؤال كرد، جبرئيل در پاسخ گفت:«الْعِلْمُ بِاَنَّ الْمَخْلُوقَ لايَضُرُّ وَ لايَنْفَعُ وَ لايُعْطى وَ لايَمْنَعُ وَ اسْتِعْمالُ الْيَأْسِ مِنَ الْخَلْقِ فَاِذا كَانَ الْعَبْدُ كَذلِكَ لَمْ يَعْمَلْ لأَِحَد سِوَى اللّهِ وَ لَمْ يَرْجُ وَ لَمْ يَخَفْ سِوَى اللّهِ وَ لَمْ يَطْمَعْ فى اَحَد سِوَى اللّهِ فَهذا هُوَ الْتَّوَكّلُ» معناى توكّل اين است كه انسان يقين كند، سود و زيان و بخشش و حرمان به دست مردم نيست و بايد از آنها نااميد بود و اگر بنده‌اى به اين مرتبه از معرفت و شناخت برسد كه جز براى خدا كارى انجام ندهد و به كسى جز او اميدوار نباشد و از غير او نترسد و غير از خدا چشم طمع به كسى نداشته باشد، اين همان توكّل بر خداست. بحارالأنوار، ج 68، ص 138، حديث 23. لطفا لینک مقالات جهت اطلاعات بیشتر را مشاهده کنید http://www.rasekhoon.net/article/show/680266/ http://www.rasekhoon.net/article/show/204472 http://www.rasekhoon.net/article/show/206167 / http://www.rasekhoon.net/article/show/210878 /



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.