ناشناس
با سلام. 1-منظور از نیمه شب شرعی چیست؟ 2- و چه...
با سلام.
1-منظور از نیمه شب شرعی چیست؟
2- و چه موقع نماز مغرب و عشا قضا میشود؟
3- به جز نماز عید فطر، چه نماز های مستحبی رو میشه به جماعت خوند؟
ایا نماز لیلت الدفن رو میشه به جماعت خواند؟
من الله توفیق
مشاور: حسن نجفی
1-برای تعیین نصف شب، باید شب را از اول غروب آفتاب تا طول فجر (یعنی سپیده صبح) حساب کنید؛ سپس آن را تقسیم بر دو نموده و به آغاز شب اضافه کنید. مثلاً اگر ساعت 6 عصر آفتاب غروب میکند و ساعت 5 طلوع فجر است (که جمعا 11 ساعت میشود) نصف شب ساعت 30/11 میباشد (30/11 = 6 + 2 / 11) و چنان که میدانید به حسب ماههای سال این مقدار تغییر میکند. پس هر مکلفی باید خودش دقت نماید، بنابراین تقریبا یازده ساعت و یک ربع بعد از ظهر شرعی، آخر وقت نماز مغرب و عشا است ، (توضیحالمسائل، ص 145 و استفتا از دفتر آیتاللّهفاضل). 2-نماز مغرب و عشا هر کدام وقت مخصوص و مشترکی دارند: وقت مخصوص نماز مغرب از اول مغرب است تا وقتی که از مغرب به اندازه خواندن سه رکعت نماز بگذرد و وقت مخصوص نماز عشا موقعی است که به اندازه خواندن نماز عشا به نصف شب مانده باشد که اگر کسی تا این موقع نماز مغرب را عمدا نخواند، باید اول نماز عشا و بعد از آن نماز مغرب را بخواند. و بین وقت مخصوص نماز مغرب و وقت مخصوص نماز عشا، وقت مشترک نماز مغرب و عشا است، که اگر کسی در این وقت اشتباها نماز عشا را پیش از نماز مغرب بخواند و بعداز نماز ملتفتشود،نمازش صحیح است و باید نماز مغرب را بعد از آن بجا آورد. آخر وقت نماز عشا نصف شب است. و احتیاط واجب آن است که برای نماز مغرب و عشا و مانند اینها، شب را از اول غروب تا اذان صبح حساب کرد، و برای نماز شب و مانند آن تا اول آفتاب حساب نمایند. (امام خمینی،اراکی،گلپایگانی،صافی،فاضل،مکارم:تقریبا یازده ساعت و ربع بعد از ظهر شرعی، آخروقت نماز مغرب و عشا است. خوئی وتبریزی: دوازده ساعت بعد از ظهر شرعی، آخر وقت نماز مغرب و عشا است.) اگر از روی معصیتیا به واسطه عذری نماز مغرب یا نماز عشا را تا نصف شب نخواند، بنابر احتیاط واجب باید تا قبل از اذان صبح بدون اینکه نیت ادا و قضا کند، بجا آورد. 3-نمازهای مستجبی را نمیشود به جماعت خواند . نماز عید البته در زمان حضور معصوم واجب است لذا با بقیه نمازهای مستحبی متفاوت است و البته فقهای شیعه، نماز عید فطر و قربان را در زمان حضور امام معصوم، واجب می دانند و دربارۀ زمان غیبت نیز نظر امام خمینی(ره) چنین است: «احتیاط واجب آن است که نماز عید فطر و قربان را در زمان غیبت امام(ع) با جماعت نخوانند ولى به قصد رجاء [و رسیدن به ثواب] مانع ندارد»