علي

با سلام.در بعضي از کارها هم چون شستن دست در اسلام گفته...

با سلام.در بعضي از کارها هم چون شستن دست در اسلام گفته شده دو بار شسته شود.آيا اين يعني آن کار دو بار انجام شود يا بايد دست را از زير شير آب بيرون آورده و باز زير شير آب ببريم؟؟؟
دوشنبه، 30 ارديبهشت 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

علي

با سلام.در بعضي از کارها هم چون شستن دست در اسلام گفته...

علي ( تحصیلات : کم سواد ، 14 ساله )

با سلام.در بعضي از کارها هم چون شستن دست در اسلام گفته شده دو بار شسته شود.آيا اين يعني آن کار دو بار انجام شود يا بايد دست را از زير شير آب بيرون آورده و باز زير شير آب ببريم؟؟؟


مشاور: حجةالاسلام منتظمی

از حسن اعتمادتان به مشاوره راسخون، تشكر مي‌كنيم و اميدواريم كه پاسخ ارائه شده، راهگشاي مشكلاتان باشد. در وضو وغیر وضو منظور از دو بار بستگی به نیت شما دارد مثلا اگر نیت کردی که دوبا ر شستن با دوبار دست کشیدن باشد شما و قتی که یک بار آب ریختی و دست کشیدی، بار اول حساب می شود و اگر برای بار دوم دو باره آب ریختی و باز هم دست کشیدی مرتبه دو م حساب می شود. و همین حکم را دارد اگر برای بار اول دست را زير شير آب کردین و بيرون آوردی مرتبه اول حساب میشه و باز دست را زير شير آب بردن و بیرون آوردن مرتبه دوم حساب میشه آيات عظام حضرت امام ، خامنه‏اى، فاضل و نورى: در وضو، شستن صورت و دست‏ها، بار اول واجب و بار دوم جايز و بار سوم و بيشتر حرام است. آيات عظام بهجت، سيستانى، صافى و وحيد: در وضو شستن صورت و دست‏ها، بار اول واجب و بار دوم مستحب و بار سوم و بيشتر حرام است. آيت الله تبريزى: در وضو شستن صورت و دست‏ها، بار اول واجب و بار دوم طبق نظر مشهور مستحب و بار سوم و بيشترحرام است. آيت الله مكارم: در وضو شستن صورت و دست‏ها، بار اول واجب و بار دوم بنابر احتياط واجب، ترك آن است و بار سوم و بيشتر حرام است.منبع :توضيح المسائل مراجع، م 248؛ آيت الله نورى، توضيح المسائل، م 249؛ آيت الله خامنه‏اى، اجوبة الاستفتاءات،س 102. آيت الله وحيد، توضيح المسائل، م 254. شستن لباس نجس با دست شستن لباس نجس با دست، یا با آب کر و یا با آب جاری و یا با آب قلیل انجام می گیرد، که هر یک حکم خاصی دارد: ۱- آب کر و جاری: اگر چیز نجس را (بعد از برطرف کردن عین نجاست) یک مرتبه در آب کر یا جارى فرو برند که آب به تمام جاهاى نجس آن برسد پاک مى‏شود. و احتیاط واجب آن است که فرش و لباس و مانند اینها را طورى فشار یا حرکت دهند که آب داخل آن خارج شود. ۲ - آب قلیل: آب قلیل آبى است که از زمین نجوشد و از کر کمتر باشد.[ اگر چیزى به غیر بول (مثل منی) نجس شود، چنان چه بعد از برطرف کردن عین نجاست، یک مرتبه آب روى آن بریزند و از آن جدا شود، پاک مى‏گردد و نیز اگر در دفعه اوّلى که آب روى آن مى‏ریزند نجاست آن برطرف شود (و بعد از برطرف شدن نجاست هم آب روى آن بیاید) پاک مى‏شود ولى در هر صورت لباس و مانند آن را باید فشار دهند تا غساله آن بیرون آید. این مسأله درباره هر سه قسم از آبها یعنی آب کر و جاری و قلیل می باشد. من الله توفیق



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.