ناشناس

با سلام.لطفا به این سه سوال بنده به تفکیک جواب دهید...

با سلام. لطفا به این سه سوال بنده به تفکیک جواب دهید هر چند شاید از نظر شما مشاور عزیز این سه پرسش در اصل یک پرسش باشند. 1- از منظر زبان و ادبیات عرب، در مورد تفاوت دو اصطلاح "ذنب" و "اثم" که هر دو به معنی گناه هستند توضیح بفرمایید. 2- آیا این جمله درست است که اثم از ذنب بدتر است برای پاک شدن از اثم، مشقت بیشتری نسبت به ذنب باید متحمل شد؟ 3- آیا تعریف واژه اثم، یعنی گناهی که انسان با انجام آن تقریبا به سعادت نمی رسد؟ مرجع: آیت ا.. مکارم. با سپاس . من ا.. توفیق
دوشنبه، 4 شهريور 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

با سلام.لطفا به این سه سوال بنده به تفکیک جواب دهید...

ناشناس ( تحصیلات : فوق دیپلم ، 27 ساله )

با سلام.
لطفا به این سه سوال بنده به تفکیک جواب دهید هر چند شاید از نظر شما مشاور عزیز این سه پرسش در اصل یک پرسش باشند.
1- از منظر زبان و ادبیات عرب، در مورد تفاوت دو اصطلاح "ذنب" و "اثم" که هر دو به معنی گناه هستند توضیح بفرمایید.
2- آیا این جمله درست است که اثم از ذنب بدتر است برای پاک شدن از اثم، مشقت بیشتری نسبت به ذنب باید متحمل شد؟
3- آیا تعریف واژه اثم، یعنی گناهی که انسان با انجام آن تقریبا به سعادت نمی رسد؟
مرجع: آیت ا.. مکارم.
با سپاس . من ا.. توفیق


مشاور: حجة الاسلام منتظمی

ذنب: گناه و معصیت. (کتاب العین، ج ‏8، ص 190) هر فعلی که عاقبتش وخیم است آن را ذنب گویند زیرا که جزاى آن در آخر و تابع آن است. (المفردات فی غریب القرآن، ص 331؛ قاموس قرآن، ج ‏3، ص 24) ریشه و اصل این کلمه به معناى دنبال بودن است و چون به دنبال گناه، استحقاق مذمت و سرزنش پیدا می شود به آن «ذنب» می گویند. (مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج ‏2، ص 705) اثم: گناه و ضرر. (قاموس قرآن، ج ‏1، ص 24) باطل کننده ثواب. (المفردات فی غریب القرآن، ص 63) تاخیر و به عقب انداختن خیر و ثواب. (التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج ‏1، ص 33) 2- "اثم" به معنای گناه است و گفته شده مراد از آن انجام کاری است که حلال نیست.[ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج 12، ص 5، دار صادر، بیروت، 1414ق] کلمه "ذنب" عبارت از هر عملى است که به دنبالش ضرر و یا فوت نفع و مصلحتى بوده باشد، و اصل کلمه از "ذَنَب" گرفته شده که به معناى دم و دنباله حیوان است و به گناهان نیز اطلاق ذنب شده است؛ زیرا گناه، جنایت و ستم به دیگران دنباله و تبعاتی دارد و مستلزم کیفر و عقوبت و انتقام است.[طبرسى، فضل بن حسن، مجمع البیان فى تفسیر القرآن، ج 2، ص 713، انتشارات ناصر خسرو، تهران،1372ش. ] 3/آیا تعریف واژه اثم، یعنی گناهی که انسان با انجام آن تقریبا به سعادت نمی رسد؟ خیر معنای اصلی اثم ضرر است و این مطلب از آیه 219 بقره که اثم در مقابل منفعت قرار گرفته است استفاد می شود : یسئلونک عن الخمر و المیسر قل فیها اثم کبیر و منافع للناس و اثمهما اکبر من نفعهما ؛ زیرا همیشه ضرر در مقابل نفع است . به گناهانی مانند قمار و شرب خمر و محرمات به این خاطر اثم گفته شده که در آنها ضرر است وانسان را از خیر باز می دارند . ( قاموس قرآن ، ماده اثم ) اما ذنب در اصل به معنای گرفتن دم حیوان است و ذنب بر وزن فرس و جرس به معنای دم حیوان است . به هر کار و عملی که عاقبتش وخیم باشد و تبعات و آثار بد و ناخوشایندی در پی داشته باشد ذنب گفته می شود زیرا که جزای آن مانند دم حیوان در آخر است و انسان گرفتار آثار سوء آن در آخرت می گردد . (همان ، ماده ذنب)



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.