پرسش :

اگر بعضی از وسیله‌های بازی، در شهری از آلات قمار محسوب شوند؛ ولی در شهر دیگر این‌طور نباشد، آیا بازی با آن‌ها جایز است؟


پاسخ :

آیه الله خامنه‌ای: باید عرف هر دو مکان رعایت شود؛ به این معنا که اگر این وسیله‌ها در یکی از دو شهر از آلات قمار محسوب شوند و در گذشته هم در هر دو مکان از آلات قمار بوده‌اند، بازی با آن‌ها حرام است.[۱]
آیات عظام امام، بهجت، تبریزی، صافی، نوری و وحید: باید عرف هر دو مکان رعایت شود، بنابراین اگر تنها در بعضی از شهرها هم از آلات قمار محسوب شود، بازی با آن جایز نیست.[۲]
آیت عظام سیستانی فاضل و مکارم: اگر در عرف محل (شهر) خود آن‌ها از آلات قمار محسوب می‌شود، بازی با آن جایز نیست و در غیر این صورت اشکال ندارد.[۳]

پی نوشت ها: 
[۱]ـ خامنه‌ای، اجوبه الاستفتائات، س ۱۱۲۶٫
[۲]ـ تبریزی، الاستفتائات، س ۹۸۱؛ دفتر: امام، بهجت، صافی، نوری و وحید.
[۳]ـ سیستانی، سایت (قمار)، س ۴؛ دفتر: فاضل و مکارم.

منبع: پرسشها و پاسخهای دانشجویی احکام موسیقی؛ دفتر نشر معارف – تدوین و تألیف: سید مجتبی حسینی (مطابق با نظر ده تن از مراجع عظام)

پرسشهای مرتبط:

بازی با شطرنج، بدون برد و باخت و به منظور تقویت فکر و حافظه، چه حکمی دارد؟

اگر برای مقلد ثابت شود که شطرنج در زمان حاضر آلت قمار بودن خود را از دست داده، بازی با آن بدون برد و باخت چه حکمی دارد؟

پولی که به قهرمان بازی شطرنج می‌دهند، چه حکمی دارد؟

بازی ورق و یا پاسور چه حکمی دارد؟

حکم بازی با تخت نرد را بیان کنید؟

با توجّه به رواج بیلیارد در سطح جامعه و تمایل بعضی مراکز آموزش عالی به استفاده از آن لطفاً نظر مراجع عظام تقلید را در این خصوص بیان کنید؟

بازی با آلات قمار به صورت تک نفره با رایانه چه حکمی دارد؟