دوشنبه، 15 دی 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

چرا در زمان ما معجزه و کرامت تعطیل شده است؟ آيا دليل آن تكامل عقل بشري است؟


پاسخ :
تعریف معجزه و کرامت
هرگاه فردی از جانب خداوند مدعی نبوت و ارتباط خود با خدای جهان گردید، برای اثبات این ادعا باید کاری انجام دهد که از حوزه نظام علل و معلولات عادی بیرون باشد و دیگران را برای مقابله با آن دعوت کند و همه مردم جهان از معارضه و مقابله با او ناتوان گردند و در عین حال عمل او مطابق ادعای او باشد یک چنین کاری را معجزه گویند[1]و انجام چنین کاری اگر همراه با ادعای نبوت نباشد به آن کرامت گویند.
پس از روشن شدن تعریف معجزه و حدود آن و این که معجزه یعنی چه، حال ببینیم آيا معجزه در اين زمان تعطيل شده است؟
همان طور که هر پیامبری برای اثبات ادعای خویش معجزاتی داشته‌است، رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ نیز برای اثبات نبوت خویش معجزاتی داشته، این معجزات به دو صورت می‌باشد؛ اول، معجزاتی که برای اثبات نبوتش برای مردمان زمان خویش بود مثل شق القمر و... .
دوم معجزاتی که حضرت رسول به عنوان آخرین سفیر الهی و آورنده کامل‌ترین و آخرین دین الهی برای تمام جهانیان و تمام آیندگان دارد.
قرآن کریم عظیم‌ترین معجزه الهی برای همه جهانیان است و تمام شرایط اعجاز را در بر دارد.
ـ قرآن کریم یگانه کتابی است که آیاتش از حیث طرز بیان ، زیبایی الفاظ، عظمت معانی، فصاحت و بلاغت و... مانند آن نیامده است.
ـ دعوت به معارضه: قرآن کریم در چندین آیه مردم را به همآوردی دعوت می‌کند و مردم را به تحدی خواسته و می‌فرماید: {Qوَ إِن كُنتُمْ فِى رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَ ادْعُوا شُهَدَآءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ[2]Q} و اگر شک دارید در آن چه ما نازل کرده‌ایم به پیامبرمان، پس یک سوره مانند آن را بیاورید؛ و (در این کار) آنچه غیر از خدا یاور و گواه دارید بیآورید اگر راستگویید.
ـ عمل پیامبر گرامی مطابق با ادعای او است و حضرت رسول مدعی بود آخرین سفیر الهی و دینی که آورده کامل ترین دین الهی است. تمام مدعاهای حضرت در معجزه‌ای که آورده است جمع‌اند. یعنی؛ قرآن کریم در بردارنده تمام دستورات و قوانین الهی برای هدایت بشر به سعادت تا روز قیامت است.
قرآن کریم عظیم‌ترین معجزه پیامبر خاتم برای تمام بشریت در طول تاریخ است.
بنابراین همان طور که گذشت در زمان ما نه تنها معجزه تعطیل نشده است بلکه قرآن کریم به عنوان معجزه آخرین پیامبر الهی اعجاز می کند و دلیلی متقن بر حقانیت حضرت رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ به عنوان آخرین سفیر الهی است.

چند نکته: و نتیجه گیری:
1ـ آمدن و یا نیامدن معجزه ربطی به تکامل عقل بشری ندارد و عقول بشری چه کامل باشند و چه ناقص، پیامبر باید برای اثبات نبوت خویش معجزه‌ای به همراه داشته باشد. و معجزه دلیل و سندی است برای اثبات پیامبریِ پیامبر و اثبات مدعای خویش و اصطلاحاً یکی از عمومی‌ترین قراین صدق مدعی نبوت است. ابو علی سینا می‌گوید: هرگاه کسی مدعای فردی را بدون برهان بپذیرد. باید گفت که وی فطرت اصیل و سالم انسانی را از دست داده و سرشت وی بر اثر برخی عوامل دستخوش انحراف گردیده است.[3]
2ـ همان طور که گذشت در زمان ما هم معجزه ای از حضرت رسول به نام قرآن وجود دارد.و ما نیز می‌توانیم به خاطر اطمینان قلبی خویش به اين معجزه الهی نزدیک شویم و با تدبر در آیات این کتاب عظیم، ایمان قلبی خویش را نسبت به معارف الهی محکم تر کنیم.

پی نوشتها:
[1] . سبحانی، جعفر، رسالت جهانی پیامبران و برهان رسالت، انتشارات مجله مکتب اسلام، ص 71.
[2] . بقره / 21.
[3] . النجاه، ابن سینا، ص 304.
منبع: اندیشه قم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.