يکشنبه، 28 دی 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

فايده صلوات براي پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ و خاندان او چيست؟ آنها كه به درود و صلوات ما نياز ندارند؟


پاسخ :
در آيه‌اي از قرآن آمده است: «خداوند و فرشتگانش بر پيامبر درود مي‌فرستند؛ اي کساني که ايمان آورده‌ايد، بر او درود بفرستيد و سلام گوييد و کاملا تسليم (فرمان او) باشيد. (احزاب / 56)
در اين كلام وحي، سفارش به فرستادن صلوات بر پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ شده است؛ زيرا پيامبر اكرم در همه عالم خلقت داراي شأن والايي است. به ويژه براي مسلمانان كه به واسطه آن حضرت هدايت شده‌اند.
اما درباره اين که صلوات چه نفعي براي پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ و خانوان آن حضرت دارد، بايد گفت: از ديدگاه قرآن و جهان بيني الهي، خداوند كمال مطلق است و همة انسان‌ها در مسير تكامل و رهسپار خداوند سبحان مي‌باشند كه يا به لقاي مهر و جمال يا قهر و جلال حضرت حق راه مي‌يابند.[1] مفهوم صلوات، تقاضاي رحمت تازه پروردگار براي محمد و آل محمد است؛ بنابراين درود و صلوات فرستادن پيروان آنها در حقيقت تقاضاي مقام بالا و والاتر براي آن بزرگواران است چه آن كه ايشان در اين مراتب، لحظه به لحظه در حال سير و حركت تکاملي مي‌باشند و الي الابد كه بروند اين راه پايان ندارد، همان گونه كه خود پيامبر مي‌فرمود:« ربّ زدني علما» خدايا علم (و هدايت) مرا بيشتر كن و آن كه در آيه ديگر آمده‌است که خداوند هدايت هدايت يافتگان را افزون مي‌كند. (مريم/76).[2]
در عين حال، بايد توجه داشت كه فوايد و بركات درود و صلوات بر پيامبر و اهل بيت اطهارش نسبت به مؤمنان و محبان خاندان رسالت و امامت نيز زياد است، شايد بدان جهت است که خداوند متعال در قرآن مجيد، مؤمنان را امر به صلوات بر پيامبر مي‌فرمايد. (احزاب / 56)
در احاديث و روايات، كلمات بلندي در عظمت و شرافت اين ذكر وارد شده که گوشه‌اي از فوايد آن را نسبت به مؤمنان بيان کرده است. به عنوان نمونه به چند مورد را اشاره مي‌كنيم:
1. ملائكه براي فرستنده صلوات، صلوات مي‌فرستند و براي او استغفار مي‌كنند.2.سبب قرب به حق تعالي مي‌گردد.
3. موجب رضاي حق تعالي مي‌گردد. 4. موجب قرب به حضرت رسالت ـ صلي الله عليه و آله ـ مي‌گردد.
5. موجب شناخت آن حضرت مي‌شود. 6. موجب كفارة گناهان ما مي‌شود. 7. موجب استجابت دعا مي‌شود. 8. موجب دفع نفاق مي‌شود. 9. موجب درود و صلوات فرستادن جميع خلايق بر صلوات فرستنده مي‌شود. 10. موجب پاكيزه شدن اعمال مي‌گردد. 11. موجب عافيت مي‌گردد. 12. موجب نزول رحمت پروردگار مي شود.‌13. سبب طيب مجالس مي‌شود. 14. موجب سنگيني ميزان حسنات مي گردد و...[3]

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. ميرتقي، محمدعلي، جايگاه عظيم صلوات در عرش، تهران، نشر سبحان، 1380.
2. عزيز، عباس، آثار و بركات صلوات در دنيا، برزخ و قيامت، قم، صلاه، 1379.
3. طه باستاني، محمد، بهترين كلام در احكام و فضيلت صلوات، سنندج، اميرصادق تبريزي، 1377.

پی نوشتها:
[1] . مطهري، مرتضي، آشنايي با قرآن، تهران، انتشارات صدرا، چاپ پنجم، 1370، ج 1 و 2، ص 115.
[2] . مطهري، ‌مرتضي، انسان كامل، تهران، انتشارات صدرا، چاپ يازدهم، 1373، ص 346، و مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، تهران، انتشارات دارالكتب الاسلاميه، چاپ بيست و پنجم، 1369، ج 1، ص 47، و جوادي آملي، عبدالله، ادب فناي مقربان، قم، مركز نشر اسراء، 1381، ص 89.
[3] . الحسيني اردكاني، احمد بن محمد، شرح و فضايل صلوات، تهران، انتشارات ميقات، چاپ چهارم، 1375، ص 45.
منبع: اندیشه قم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.