چهارشنبه، 20 اسفند 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آیا تعدادی از جنیان به سنگ تبدیل شدند؟


پاسخ :
شرح پرسش:
لطفاً اهمیت و قدر هر کدام از انگشتر هایی که استفاده می کنیم را بیان فرمایید. از قبیل: عقیق سرخ (جگری)، فیروزه، عقیق رنگارنگ (عقیق سلیمانی سنگ باباقوری) و دیگر سنگ های موجود با رنگ های متفاوت. و این که آنها بیانگر چه چیزی هستند؟ و چه قدرتی را با خود حمل می کنند؟ و آیا این مطلب صحیح است که تعدادی از جن ها به سنگ هایی شبیه موارد فوق تبدیل شده اند؟

پاسخ اجمالی:
حقیقت جن از نظر قرآن جسمانى است و مشهور و معروف بین علماى اسلامى این است که جنّ جسم لطیف شفّاف است که عنصر غالب آن آتش و هوا است و چون آتش و هوا سریع الانتقال است، بنابراین جنیان می توانند به هر شکلى که بخواهند متشکّل گردند، گاهی به صورت آدم، گاهی موجودات کوچک، گاهی موجودات بزرگ با بدن‏ها و چشم‏ها و موهای عجیب نمودار می شوند، اما این که تعدادی از جنیان به شکل جمادات و سنگ تبدیل شده باشند در متون دینی ما چنین مطلبی یافت نشد.

پاسخ تفصیلی:
اما این که جنیان چگونه می توانند به شکل‏های مختلف در آیند؟! باید گفت: جنیان دارای اجسام لطیفی هستند که قدرت دارند به شکل‏های مختلف در آیند و گاهی هم خداوند به حسب مصالح آنها را به صورت‏های گوناگون در می آورد.
جنیان موجودات بسیار لطیف و انعطاف پذیر هستند مانند هوا که قابل انبساط و انقباض است. گاهی به صورت آدم، گاهی موجودات کوچک، گاهی موجودات بزرگ با بدن‏ها و چشم‏ها و موهای عجیب نمودار می شوند؛ یعنی ظاهر شدن برای انسان به صورتی خاص، نه آن که از ماهیت حقیقی خود خارج شوند و تغییر ماهیت دهند، بلکه به این معنا است که در قوه حس و ادراک انسان به صورت‏های مختلفی محسوس می شوند، بدون آن که تغییر ماهیتی صورت گیرد . [1]
عنصر غالب جنّ آتش است و چون دارای جسم لطیف هستند قدرت دارند تا به اشکال مختلف در آیند، [2] اما این که تعدادی از جنیان به شکل جمادات و سنگ تبدیل شده باشند، در منابع دینی و روایی مطلبی دال بر چنین اتفاقی یافت نشد.

پی نوشتها:
[1] دائرة المعارف تشیع، ج 5، ص 452.
[2] امین، سیده نصرت،(بانوی اصفهانی)، مخزن العرفان فی تفسیرالقرآن، ج 14، ص 139.
منبع: www.islamquest.net


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.