يکشنبه، 24 اسفند 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

چه عواملى سبب مى‏ شود كه انسان ازدواج را بر خود تحميل كند؟


پاسخ :
گاهى خود شخص، ازدواج بدون شرايط را بر خود تحميل مى‏كند كه از آنها به عوامل خود تحميلى تعبير مى ‏كنيم. اين عوامل عبارتند از:
1. فشارهاى خانواده: گاهى خشونت پدر، پرتوقعى مادر، دعواهاى والدين، فشارهاى برادر و خواهر، تنگناهاى مالى در خانواده و... شخص را به ازدواج بدون شرايط وا مى‏دارد؛ اما توجه ندارد كه شرايط فعلى در خانه گذرا، و شرايط بعدى در زندگى زناشويى هميشگى خواهد بود.
2. يافتن حامى: خانمى كه احساس مى‏ كند در منزل پدر حمايت نمى‏ شود،براى يافتن حامى، به ازدواج نامناسب تن مى‏ دهد.
3. از دست دادن فرصتها: گاهى با كمى بالاتر رفتن سن، نگران از دست دادن فرصت‏ ها مى ‏شود و به كسى كه شرايط مناسب را ندارد، پاسخ مثبت مى ‏دهد.
4. باز كردن راه ديگران: خواهر بزرگ‏تر چون خود را مانع ازدواج خواهر كوچك‏تر مى‏ بيند، بدون توجه به شرايط طرف مقابل با او ازدواج مى‏ كند تا موانع ازدواج خواهرش را از پيش پايش بردارد .
5. عقب ماندن از قافله: دختر يا پسرى كه دوستانش ازدواج كرده ‏اند و احتمالا فرزندانى هم دارند، وسوسه مى‏ شود كه با نبود شرايط ازدواج كند تا از قافله عقب نماند؛ به ويژه اگر در معرض سؤال‏ها و گوشه كنايه ديگران نيز باشد.
6. لجبازى: گاهى صرفا براى لجبازى با كسانى كه او را از ازدواج با شخصى منع كرده ‏اند، به رغم نداشتن شرايط، با او ازدواج مى‏ كند.
7. ترس از نفرين طرف مقابل: در مواردى خواستگار، يا دختر، از ترس نفرين طرف مقابل يا دلشكستگى‏ اش و به سبب احساس ترحم و دلسوزى با او ازدواج مى‏ كند؛ در حالى‏كه مى داند همتايى لازم را با هم ندارند و دلشكستگى او در صورت جدايى پس از ازدواج، بيشتر خواهد بود.
8. ترس از تهديد طرف مقابل: گاهى از ترس تهديد طرف مقابل كه ممكن است در ازدواج او موانعى ايجاد كند، مى‏ پذيرد؛ اما توجه ندارد كه پيامدهاى منفى اين تهديد پس از ازدواج، به مراتب افزون‏تر است.
9. رسيدن به دارايى و موقعيت اجتماعى: برخى با كسى ازدواج مى‏ كنند كه شرايط مطلوب را ندارد بدان اميد كه بتوانند از دارايى يا موقعيت اجتماعى وسياسى خانواده او در زندگى بهره‏مند شوند.
10. روكم كنى: برخى از خانم‏ ها يا آقايان بى‏ درنگ پس از شنيدن پاسخ منفى، به ازدواج بدون شرايط اقدام مى‏ كنند تا به اصطلاح، روى طرف را كم كنند و به وى بفهمانند كه خواهان داشته ‏اند و او فرصت مناسبى را از دست داده است.
منبع:سایت انوار طاها


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.