دوشنبه، 25 اسفند 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

هدف از ازدواج چيست؟


پاسخ :
از نظر اسلام اهداف اساسي ازدواج عبارتند از:

1 - رسيدن به آرامش:
در نظام الهي و فرهنگ قرآني، هدف اصلي از ازدواج رسيدن به آرامش روان و آسايش خاطر، پيمودن طريق رشد، دستيابي به كمال انساني و نزديكي به ذات حق است.
ترديدي نيست كه از تنهايي به درآمدن، همسر و همراه شدن ، خانواد ه مستقل تشكيل دادن، ارضاي كشش‌هاي نفساني و غرايز طبيعي و فرزند آوري از نتايج قهري ازدواج، نيز از مهم‌ترين عوامل مؤ ثر در آرامش روان، آسايش فكر و جان و احساس رضامندي دروني است.(1).قرآن كريم در معرفي فلسفه ازدواج مي فرمايد: "و يكي (ديگر) از نشانه هاي خدا اين است كه از جنس خو د تان همسراني براي شما آفريد تا در كنار آن‌ها آرامش پيدا كنيد"(2) خداوند در اين آيه و آيه 189 اعراف، ضمن آن كه حقيقت زن و مرد را يك گوهر دانسته و هيچ امتيازي از لحاظ مبدأ آفرينش بين آن‌ها قايل نشده، آرامش خاطر و روان را هدف ازدواج و زن را محور آرامش معرفي كرده است.

2 - بقاي نسل:
يكي از اهداف جانبي ازدواج، فرزند آوري و بقاي نسل است. امام سجاد(ع) وجود فرزند را از سعادت هاي انسان مي داند(3). امام صادق(ع).يكي از معيارهاي مهم در انتخاب همسر را توان زاييدن فرزند بسيار معرفي مي‌كند(4).

3 - پاسخ به نداي فطرت:
ازدواج پاسخي است خدا پسندانه به نداي فطرت زيرا خداوند وجود انسان غريزه جنسي را قرار داده است.

4 - حفظ عفت:
از ا هداف مهم ازدواج،حفظ پاكدامني زنان و مردان و جلوگيري از لغزش‌هاي گوناگون است، زيرا ازدواج تنها راه ارضاي طبيعي تمايل جنسي است،از اين رو پيامبر(ص) فرمود: "هر كس ازدواج كند، نيمي از دينش را حفظ كرده، پس بايد در نيم ديگر از خدا بترسد"(5)

پی نوشتها:
1 - غلامعلي افروز،همسران برتر ص 24.
2 - روم (30) آيه 21.
3 - وسائل الشيعه، ج 15 . ص 96.
4 - همان، ج 14 ، ص 33.
5 - سفينه البحار، ج 1، ص 561.
منبع:سایت انوار طاها


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.