پرسش :
مى فرمایید زنان سیّده و غیر سیّده در پنجاه سالگى یائسه مى شوند مگر زنانى که از قبیله قریش هستند، در حالى که زنان سیّده به پیامبر (صلى الله علیه و آله) مى رسند و پیامبر از قبیله قریش بودند؟
پاسخ :
اوّلاً این مساله مربوط به خون هاى مشکوک است و چنانچه بعد از پنجاه سال هم خونى که مى بیند تمام صفات حیض را داشته باشد، حیض است. ثانیاً: آنچه در روایات آمده مربوط به زنان قرشى است نه مطلق سادات و بنى هاشم؛ و قریش قبیلهاى است از عرب. پس حکم شصت سالگى مخصوص زنانى است که عرب هستند و از قبیله قریش، در حالى که زنان سیده ایرانى در عرف به آنها عرب نمى گویند چه برسد به قریشى و فرق است بین بنى هاشم یعنى از نسل هاشم بودن با از نژاد قریش و جزو قبیله قریش بودن. به عنوان مثال فردى که جدّ اعلایش ترک بوده ولى چندین پشت او فارس هستند به او ترک نمی گویند.
تذکّر: آنچه در مورد قبیله قریش گفته مى شود تعبّد نیست بلکه طبیعت آنها این است که زنانشان تا مدّت شصت سالگى بارور مى شوند و زنى که اجدادش عجم است و طبیعتش عوض شده احکام آنها در مورد او جارى نمى شود. البته هم اکنون هم در میان اعراب قبیله قریش موجود است.
منبع: makarem.ir
اوّلاً این مساله مربوط به خون هاى مشکوک است و چنانچه بعد از پنجاه سال هم خونى که مى بیند تمام صفات حیض را داشته باشد، حیض است. ثانیاً: آنچه در روایات آمده مربوط به زنان قرشى است نه مطلق سادات و بنى هاشم؛ و قریش قبیلهاى است از عرب. پس حکم شصت سالگى مخصوص زنانى است که عرب هستند و از قبیله قریش، در حالى که زنان سیده ایرانى در عرف به آنها عرب نمى گویند چه برسد به قریشى و فرق است بین بنى هاشم یعنى از نسل هاشم بودن با از نژاد قریش و جزو قبیله قریش بودن. به عنوان مثال فردى که جدّ اعلایش ترک بوده ولى چندین پشت او فارس هستند به او ترک نمی گویند.
تذکّر: آنچه در مورد قبیله قریش گفته مى شود تعبّد نیست بلکه طبیعت آنها این است که زنانشان تا مدّت شصت سالگى بارور مى شوند و زنى که اجدادش عجم است و طبیعتش عوض شده احکام آنها در مورد او جارى نمى شود. البته هم اکنون هم در میان اعراب قبیله قریش موجود است.
منبع: makarem.ir