پرسش :
با توجّه به پیشرفت علم پزشکى و ژنتیک، و موفقیّت انسان در تولید غیر جنسى گوسفند، موش و مانند آن، و قابلیّت اجراى این عمل در تولید غیر جنسى انسان و ترمیم اعضا، لطفاً بفرمایید: الف) آیا انجام چنین عملى (تولید انسان کامل از طریق شبیه سازى) شرعاً صحیح است؟ ب) آیا ساخت اعضا و پیوند آن به انسان، شرعاً صحیح است؟ ج) با فرض اجراى چنین عملى در خارج از ممالک اسلامى و پیدایش چنین موجودى، آیا این موجود مى تواند به دین اسلام مشرّف شود؟ د) آیا مى توان با چنین موجودى معاشرت و معامله کرد؟ هـ ) ازدواج با چنین موجودى چه حکمى دارد؟ و) آیا مى توان از چنین انسانى ارث برد؟ ز) آیا او مى تواند ازدواج کند؟
پاسخ :
الف) همان گونه که قبلاً اشاره کرده ایم این کار ممکن است ذاتاً اشکالى نداشته باشد، ولى با توجّه به عوارض نامطلوب فراوان اجتماعى و اخلاقى که بر آن مترتّب مىشود، شرعاً مجاز نیست، به علاوه، اگر مستلزم نظر و لمس حرام به هنگام کشت سلّول مشابه در رحم انسان گردد، از این نظر اشکال دیگرى متوجّه آن مى شود.
ب) اشکالى ندارد، مشروط بر اینکه مستلزم کار حرام خاصّى نبوده باشد.
ج) تشرّف چنین انسانى به دین اسلام بى مانع است.
د) اشکالى ندارد; انسانى است همانند سایر انسانها.
ه) ازدواج و نکاح او با هرکس جز محارم، یعنى کسى که سلّول از او گرفته شده، یا در رحم او پیوند زده شده، بى مانع است.
و) چنین موجودى از کسى ارث نمى برد، همانند فرزندان رضاعى که محرم هستند، و ارث نمى برند.
ز) آرى، از این نظر فرقى با سایر انسانها ندارد.
منبع: makarem.ir
الف) همان گونه که قبلاً اشاره کرده ایم این کار ممکن است ذاتاً اشکالى نداشته باشد، ولى با توجّه به عوارض نامطلوب فراوان اجتماعى و اخلاقى که بر آن مترتّب مىشود، شرعاً مجاز نیست، به علاوه، اگر مستلزم نظر و لمس حرام به هنگام کشت سلّول مشابه در رحم انسان گردد، از این نظر اشکال دیگرى متوجّه آن مى شود.
ب) اشکالى ندارد، مشروط بر اینکه مستلزم کار حرام خاصّى نبوده باشد.
ج) تشرّف چنین انسانى به دین اسلام بى مانع است.
د) اشکالى ندارد; انسانى است همانند سایر انسانها.
ه) ازدواج و نکاح او با هرکس جز محارم، یعنى کسى که سلّول از او گرفته شده، یا در رحم او پیوند زده شده، بى مانع است.
و) چنین موجودى از کسى ارث نمى برد، همانند فرزندان رضاعى که محرم هستند، و ارث نمى برند.
ز) آرى، از این نظر فرقى با سایر انسانها ندارد.
منبع: makarem.ir