يکشنبه، 28 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

فلسفه سجده

پرسش :

سجده در میان عبادات چه جایگاهى دارد؟


پاسخ :
پاسخ اجمالی:
از دیدگاه اسلام سجده مهمترین عبادت برای خداوند است، و بر اساس روایات، انسان در سجده از هر حال دیگر به خدا نزدیکتر است، از این رو معصومین(ع) سجده هاى طولانى داشتند. زیرا از بارزترین نشانه هاى عبودیّت و خضوع در پیشگاه پروردگار است. از این رو هیچ کار انسان براى شیطان ناراحت کننده تر از سجده نیست، هم چنین پیامبر(ص) به یکى از یاران خود فرمود: «اگر مى خواهى در قیامت با من محشور شوى براى خداوند قهّار سجده هاى طولانى بجا آور».

پاسخ تفصیلی:
از دیدگاه اسلام سجده براى خداوند مهمترین عبادت، یا از مهم ترین عبادات است و همان گونه که در روایات آمده، انسان در حال سجده از هر حال دیگر به خدا نزدیکتر است، پیشوایان بزرگ به خصوص رسول خد (صلى الله علیه وآله)و اهل بیت (علیهم السلام)سجده هاى طولانى داشتند.

سجده هاى طولانى براى خدا، روح و جان انسان را پرورش مى دهد و بارزترین نشانه هاى عبودیّت و خضوع در پیشگاه پروردگار است. به همین دلیل در هر رکعت نماز دستور دو سجده داده شده است و سجده شکر و سجده هاى واجب و مستحب تلاوت قرآن نیز از بارزترین مصادیق سجده است.

انسان در حال سجده همه چیز جز خدا را فراموش مى کند و خود را به او بسیار نزدیک مى بیند و بر بساط قرب او جاى مى گیرد.

استادان سیر و سلوک و عرفان و معلّمان اخلاق بر مسأله سجده تأکید فراوان دارند.

مجموع آنچه در بالا گفته شد، دلیل روشنى بر حدیث مشهورى است که هیچ کار انسان براى شیطان ناراحت کننده تر از سجده نیست و در حدیث دیگرى مى خوانیم: (پیغمبراکرم (صلى الله علیه وآله)به یکى از یاران خود فرمود: اگر مى خواهى در قیامت با من محشور شوى براى خداوند قهّار سجده هاى طولانى بجا آور)؛ «وَ إِذَا أرَدْتَ أنْ یَحْشُرَکَ اللهُ مَعِى یَوْمَ الْقِیَامَةِ فَأطِلِ السُّجُودَ بَیْنَ یَدَىِ اللهِ الوَاحِدِ الْقَهّارِ».(1)

پی نوشت:
(1). سفینة البحار، مادّه سجود.

منبع: شیعه پاسخ می گوید، آیت الله العظمى ناصر مکارم شیرازى،‏، مدرسه الامام على بن ابى طالب( ع)، قم‏،1387 ه. ش‏، ص 143.

پرسش‌های مرتبط:

شیطان چگونه آدم علیه السلام و هوا را فریب داد؟

شیاطین از چه راه هایى به وسوسه انسان ها مى پردازند؟

قرآن کریم چه چیزى را به عنوان عامل اصلى تفرقه معرفى مى کند؟

چگونه خداوند نسبت به مخالفت با شیطان پیمان گرفته است؟



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.