پنجشنبه، 21 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

فضیلت تلاوت سوره کهف

پرسش :

تلاوت سوره کهف چه فضیلتی دارد؟


پاسخ :
در فضیلت این سوره روایات بسیاری نقل شده که اهمّیّت فوق‌العاده محتوای آن را بیان می‌کند، از جمله:
 
1. پیامبر صلّی الله علیه و آله فرمود: «آیا سوره‌ای را به شما معرّفی کنم که هفتاد هزار فرشته هنگام نزولش آن را بدرقه کردند و عظمتش آسمان و زمین را پر کرد؟»
یاران عرض کردند: آری.
فرمود: «آن سوره کهف است. هر کس آن را روز جمعه بخواند خداوند تا جمعه دیگر او را می‌آمرزد».
و طبق روایتی او را از گناه حفظ می‌کند ... و به او نوری می‌بخشد که به آسمان می‌تابد و از فتنه دجّال محفوظ خواهد ماند.(1)
 
2. در حدیث دیگری پیامبر صلّی الله علیه و آله فرمود: «هر که دَه آیه از اوّل سوره کهف را حفظ کند، «دجّال» به او زیانی نمی‌رساند و کسی که آیات آخر سوره را حفظ کند، نور و روشنایی برای او در قیامت خواهد بود».(2)
 
3. از امام صادق علیه السلام روایت شده است: «کسی که در هر شب جمعه سوره کهف را بخواند شهید از دنیا می‌رود و با شهدا مبعوث می‌شود و روز قیامت در صف شهدا قرار می‌گیرد».(3)
 
عظمت سوره‌های قرآن، آثار معنوی و برکات اخلاقیش به سبب محتوای آن، یعنی ایمان و عمل به آن است. و چون یکی از مهم‌ترین بخش‌های این سوره داستان قیام جمعی از جوانان باشخصیّت بر ضدّ طاغوت و دجّال زمان خود بود، قیامی که جانشان را به خطر افکند و تا سرحدّ مرگ پیش رفتند، امّا خدا آنها را حفظ کرد. توجّه به این واقعیّت می‌تواند نور ایمان را در دل‌های آماده شعله‌ور سازد و او را در برابر گناهان و وسوسه دجّالان و حل شدن در محیط فاسد حفظ کند.
 
اوصاف تکان‌دهنده‌ای که از مجازات‌های دوزخ در آیات این سوره به چشم می‌خورد و نیز سرنوشت شومی که در انتظار مستکبران است در آیات این سوره انعکاس وسیع یافته، توجّه به علم بی‌پایان خدا که در ضمن مثال جالبی در این سوره بیان شده، همگی می‌تواند این اثر را تکمیل کند. انسان را از فتنه‌های شیاطین حفظ کند، نور پاکی در قلب او بیفشاند و با شهدایش محشور سازد.
 
پی‌نوشت:
1- مجمع‌البیان، ذیل آیه مورد بحث.
2- همان
3- همان

منبع: فضیلت سوره‌های قرآن (برگرفته از تفسیر نمونه)؛ مهدی دربانی، قم: امام علی بن ابی‌طالب (ع)، ۱۳۸۹.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.