جمعه، 15 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

احکام بانوان | حیض: سوال بیست و دو

پرسش :

زنی که دارای عادت وقتیه و عددیه است اگر بیشتر از ایام عادتش خونی ببیند که دارای صفات حیض باشد، چه وظیفه‌ای دارد؟


پاسخ :
این مسأله چند صورت دارد:

صورت اول: اگر همه روزهای عادت و قبل از عادت - به قدری که عرفاً بگویند عادتش جلو افتاده و یا با نشانه های حیض - و بعد از عادت با نشانه های حیض خون ببیند و روی هم از ده روز بیشتر نشود، همه حیض است.

صورت دوم: اگر همه روزهای عادت و قبل از عادت و بعد از آن با نشانه های حیض خون ببیند و روی هم از ده روز بیشتر شود، در این صورت فقط خونی را که در روزهای عادت خود دیده حیض است و خونی که پیش از آن و پس از آن دیده استحاضه می باشد، و باید عبادتهایی را که در روزهای پیش از عادت و بعد از عادت به جا نیاورده قضا نماید.

صورت سوم: اگر همه روزهای عادت را با چند روز پیش از عادت به قدری که عرفاً بگویند عادتش جلو افتاده خون ببیند و روی هم از ده روز بیشتر نشود همه حیض است. چه خون پیش از عادت نشانه های حیض را داشته باشد و چه خون پیش از عادت نشانه های حیض را نداشته باشد. و اگر همه روزهای عادت را با چند روز پیش از عادت - بیشتر از مقداری که عرفا بگویند عادتش جلو افتاده - خون ببیند، چنانچه آن خون نشانه های حیض را داشته باشد و با روزهای عادت از ده روز بیشتر نشود، همه حیض است.

صورت چهارم: اگر همه روزهای عادت را با چند روز پیش از عادت به قدری که عُرفا بگویند عادتش جلو افتاده خون ببیند و روی هم از ده روز بیشتر شود، فقط روزهای عادت او حیض است و خونی که جلوتر دیده استحاضه است، چه آن خون نشانه های حیض را داشته باشد و چه آن خون نشانه های حیض را نداشته باشد؛ و همچنین اگر خونی که پیش از عادت دیده نشانه های حیض را داشته باشد و بیشتر از مقداری باشد که عرفا بگویند عادتش جلو افتاده، چنانچه با روزهای عادت بیشتر از ده روز شود، فقط روزهای عادت حیض و خونی که جلوتر دیده استحاضه است.

صورت پنجم: اگر همه روزهای عادت را با چند روز بعد از عادت با نشانه های حیض خون ببیند و روی هم از ده روز بیشتر نشود، همه حیض است.

صورت ششم: اگر همه روزهای عادت را با چند روز بعد از عادت بدون نشانه های حیض خون ببیند و روی هم از ده روز بیشتر نشود، بنابر احتیاط واجب در زاید بر عادت جمع کند بین تروک حائض و اعمال مستحاضه.

صورت هفتم: اگر همه روزهای عادت را با چند روز بعد از عادت خون ببیند و روی هم از ده روز بیشتر شود، روزهای عادت حیض و مابقی استحاضه است، چه خون بعد از روزهای عادت نشانه های حیض را داشته باشد و چه خون بعد از روزهای عادت نشانه های حیض را نداشته باشد.

​​​​​​​منبع: دفتر آیت الله العظمی وحید خراسانی (دام ظله)


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.