يکشنبه، 17 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

شباهت حضرت علی‌ اکبر (ع) با حضرت اسماعیل (ع)

پرسش :

از چه‌ جهت حضرت علی‌ اکبر علیه‌ السلام را به حضرت اسماعیل علیه‌ السلام تشبیه کرده‌اند؟


پاسخ :
پاسخ از حجت‌ الاسلام مسعود عباسپور، استاد حوزه و دانشگاه:

یکی از شباهت‌های مهم این دو شخصیت بزرگوار، ادب آن‌ها است که به‌خصوص در برابر پدر خود آن را به‌جا آورده‌اند.

در قرآن کریم درباره حضرت اسماعیل (علیه‌ السلام) می‌خوانیم:

«فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْی قَالَ یا بُنَی إِنِّی أَرَى فِی الْمَنَامِ أَنِّی أَذْبَحُک فَانظُرْ مَاذَا تَرَى قَالَ یا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِی إِن شَاء اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِینَ؛  هنگامى که (حضرت ابراهیم) با او به مقام سعى و کوشش رسید، گفت: «پسرم! من در خواب دیدم که تو را ذبح مى‏‌کنم، نظر تو چیست؟» گفت: «پدرم! هرچه دستور دارى اجرا کن، به‌خواست خدا مرا از صابران خواهى یافت.»

این آیه نشان‌دهنده مقام ادب حضرت اسماعیل (علیه‌ السلام) و تبعیت او از نبی و پدر است که درس بزرگی برای جوان‌های ما محسوب می‌شود.

از سوی دیگر در ماجرای کربلا می‌خوانیم که در نزدیکی کربلا، امام حسین (علیه‌ السلام) آیه استرجاع را تلاوت کردند و فرمودند: «انا لله و انا الیه راجعون» و بعد فرمودند: «الحمد لله رب العالمین»، این عبارت را دو یا سه بار تکرار کردند. در همین زمان حضرت علی‌ اکبر(علیه‌ السلام) به کنار پدر بزرگوار خود آمده دلیل خواندن این آیه را پرسیدند.

امام حسین (علیه‌ السلام) فرمودند: «پسرم! در خواب دیدم که مردی سوار بر اسب در مقابلم آمد و گفت: "این مردم شبانگاه در حرکت هستند، در حالی که مرگ نیز به‌استقبال آن‌ها می‌آید."، فهمیدم که این خبر مرگ ما است که به ما گوشزد شده است».

حضرت علی‌ اکبر (علیه‌ السلام) در همین زمان یکی از جلوه‌های ادب خود را نشان داده و مانند حضرت اسماعیل که مطیع امر خدا و گوش به فرمان امام و پدر خود بوده، رفتار می‌کند و می‌پرسد: «ای پدر! آیا ما بر حق نیستیم؟!»

امام حسین (علیه‌ السلام) فرمودند: «بله. ما بر حق هستیم.»

حضرت علی‌ اکبر (علیه‌ السلام) به پدر خود عرض می‌کند: «در این صورت ترسی نداریم که بر حق بمیریم.»

در همین زمان بود که حضرت سیدالشهدا (علیه‌ السلام) دعای خیری در حق فرزند خود کرده و می‌فرماید: «خدا به تو پاداش خیر بدهد، بهترین پاداشی که به فرزندی درباره پدرش داده می‌شود».

منبع: تسنیم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما