حکم شرعی تأخیر افطار
پرسش :
آیا انسان می تواند بعد از اذان مغرب همچنان نیت روزه داشته باشد؟(1)
پاسخ :
جایز نیست شب را جزء نیت روزه قرار داد؛ مگر به قصد مقدمیت و تأخیر انداختن افطار از اول اذان مغرب بدون قصد روزه:
مستحب است تا خواندن نماز مغرب و عشا(2) تأخیر بیندازیم تا ثواب نماز روزه دار مکتوب گردد؛ مگر کسی برای افطار منتظرمان باشد یا موقع نماز خضوع قلب نداشته باشیم (مشهور).
پینوشت:
1- عروة الوثقی، فصل فی الزمان الذی یصح فیه الصوم، مسئلۀ 1 و قبل از آن؛ مکارم، توضیح المسائل، مسئلۀ 1473.
2- إن مقتضی إطلاق موثقه زراره و فضیل (و هی موثقه باعتبار علی بن الحسن بن فضال) عن أبی جعفرعلیه السلام الحاکمه بالبدءه بالصلاه و انها أفضل من الإفطار شمول الحکم للعشاءین معا لاشتراکهما فی الوقت بمقتضی قوله علیه السلام: فی بعض النصوص: و إذا غاب القرص فقد وجب الصلاتان إلا أن هذه قبل هذه کما تقدمت فی مبحث الأوقات من کتاب الصلاه، فنفس المناط الذی اقتضی تقدیم المغرب یقتضی تقدیم العشاء أیضا، لتساویهما فی الوقت، و الإطلاق المزبور غیر قاصر الشمول لهما حسب ما عرفت، و إن لم یرد تنصیص بذلک (المستند فی شرح العروة الوثقی، الصوم، مسئلۀ 1، ص 421).
منبع: احکام روزه، اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی، انتشارات قدس رضوی، 1393.
جایز نیست شب را جزء نیت روزه قرار داد؛ مگر به قصد مقدمیت و تأخیر انداختن افطار از اول اذان مغرب بدون قصد روزه:
مستحب است تا خواندن نماز مغرب و عشا(2) تأخیر بیندازیم تا ثواب نماز روزه دار مکتوب گردد؛ مگر کسی برای افطار منتظرمان باشد یا موقع نماز خضوع قلب نداشته باشیم (مشهور).
پینوشت:
1- عروة الوثقی، فصل فی الزمان الذی یصح فیه الصوم، مسئلۀ 1 و قبل از آن؛ مکارم، توضیح المسائل، مسئلۀ 1473.
2- إن مقتضی إطلاق موثقه زراره و فضیل (و هی موثقه باعتبار علی بن الحسن بن فضال) عن أبی جعفرعلیه السلام الحاکمه بالبدءه بالصلاه و انها أفضل من الإفطار شمول الحکم للعشاءین معا لاشتراکهما فی الوقت بمقتضی قوله علیه السلام: فی بعض النصوص: و إذا غاب القرص فقد وجب الصلاتان إلا أن هذه قبل هذه کما تقدمت فی مبحث الأوقات من کتاب الصلاه، فنفس المناط الذی اقتضی تقدیم المغرب یقتضی تقدیم العشاء أیضا، لتساویهما فی الوقت، و الإطلاق المزبور غیر قاصر الشمول لهما حسب ما عرفت، و إن لم یرد تنصیص بذلک (المستند فی شرح العروة الوثقی، الصوم، مسئلۀ 1، ص 421).
منبع: احکام روزه، اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی، انتشارات قدس رضوی، 1393.