نیت قاطع روزه
پرسش :
معنای نیت قاطع روزه و حکم آن چیست؟(1)
پاسخ :
نیت قاطع یعنی در بین روز قصد کند یکی از مبطلات روزه را عمداً انجام دهد و حکم آن به شرح ذیل است:
مبطل است؛ ولی اگر مجدداً تا قبل از انتهای وقت نیت کند، روزه اش صحیح است (مشهور).
مبطل نیست (امام، فاضل).
مبطل است؛ ولی اگر مجدداً تا قبل از ظهر نیت کند، روزه اش صحیح است (مشهور).
مبطل نیست (حضرت امام و آیت الله فاضل).
مبطل نیست (حضرت امام و آیت الله فاضل).
مبطل است و اگر دوباره نیت روزه کند، احتیاط واجب آن است که روزه را تمام کند و بعداً قضای آن را به جا آورد (مقام معظم رهبری و آیت الله سیستانی).
مبطل است (آیات عظام وحید، خویی، بهجت، تبریزی، گلپایگانی، صافی و نوری).
اگر التفات به مفطربودنش داشته باشد، مبطل است (آیت الله مکارم).
اگر با التفات به مفطربودن چیزی، قصد کند آن را انجام دهد، حکم کسی را دارد که تا آن وقت قصد روزه نکرده است که در قضای ماه رمضان خودش و نذری خودش تا انتهای وقت فرصت دارد دوباره نیت کند و در غیر این دو، مبطل است (آیت الله زنجانی).
پینوشت:
1- عروة الوثقی، فصل فی النیه، مسئلۀ 22؛ توضیح المسائل مراجع، مسئلۀ 1570 و 1571؛ وحید، توضیح المسائل، مسئلۀ 1578 و 1579؛ اجوبة الاستفتائات، سؤال 758؛ بهجت، توضیح المسائل، مسئلۀ 1328.
منبع: احکام روزه، اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی، انتشارات قدس رضوی، 1393.
نیت قاطع یعنی در بین روز قصد کند یکی از مبطلات روزه را عمداً انجام دهد و حکم آن به شرح ذیل است:
الف. در روزۀ مستحبی:
مبطل است؛ ولی اگر مجدداً تا قبل از انتهای وقت نیت کند، روزه اش صحیح است (مشهور).
مبطل نیست (امام، فاضل).
ب. در روزۀ واجب غیرمعین:
مبطل است؛ ولی اگر مجدداً تا قبل از ظهر نیت کند، روزه اش صحیح است (مشهور).
مبطل نیست (حضرت امام و آیت الله فاضل).
ج. در روزۀ واجب معین:
مبطل نیست (حضرت امام و آیت الله فاضل).
مبطل است و اگر دوباره نیت روزه کند، احتیاط واجب آن است که روزه را تمام کند و بعداً قضای آن را به جا آورد (مقام معظم رهبری و آیت الله سیستانی).
مبطل است (آیات عظام وحید، خویی، بهجت، تبریزی، گلپایگانی، صافی و نوری).
اگر التفات به مفطربودنش داشته باشد، مبطل است (آیت الله مکارم).
اگر با التفات به مفطربودن چیزی، قصد کند آن را انجام دهد، حکم کسی را دارد که تا آن وقت قصد روزه نکرده است که در قضای ماه رمضان خودش و نذری خودش تا انتهای وقت فرصت دارد دوباره نیت کند و در غیر این دو، مبطل است (آیت الله زنجانی).
پینوشت:
1- عروة الوثقی، فصل فی النیه، مسئلۀ 22؛ توضیح المسائل مراجع، مسئلۀ 1570 و 1571؛ وحید، توضیح المسائل، مسئلۀ 1578 و 1579؛ اجوبة الاستفتائات، سؤال 758؛ بهجت، توضیح المسائل، مسئلۀ 1328.
منبع: احکام روزه، اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی، انتشارات قدس رضوی، 1393.