يکشنبه، 4 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

خستگى از خواستگارى رفتن

پرسش :

بیش از 4 ساله قصد ازدواج دارم. مادرم مرا بیش از 60 جا برده ولى نشده نه این که اونا نخوان! دو دفعه خودم زدم به بى خیالى 2 تا را که من خواستم خانواده موافق نبود. یکى هم پدرش نه گفت. خلاصه الان به قول جوانها قات زدم. شبها دیر خوابم می‌بره. فشار تنهایى زیاد شده. فشار جسمى خصوصا با وضعیت خراب جامعه زیاد شده. زود رنج شدم. الان 5 ماه است که به موقع سر کار نمى روم. ارتباطم با دوستانم خیلى کم شده. نمى دونم خواست و آزمایش الهى است؟ اشکال از منه؟ دعا نکردم!؟ دیگه از هر چى خواستگارى رفتنه، حالم به هم مى خوره!


پاسخ :
همان طور که مى دانید ازدواج یکى از مهم‌ترین حوادث و رویدادهاى زندگى است و نقش مهمى در سرنوشت و سعادت و خوشبختى انسان دارد، مضافا بر این که اگر به نحو صحیح انجام پذیرد بسیارى از نیازهاى انسان را اعم از نیازهاى عاطفى و جنسى را تأمین و باعث آرامش روحى انسان مى شود. بنابراین در عین حال که نباید در انتخاب همسر خیلى وسواس‌گونه عمل کرد اما دقت، شناخت و اتخاذ تصمیم حساب شده و بالاخره انتخاب صحیح از شرایط ضرورى یک ازدواج موفق است.

درست است که انتخاب همسر مسئله‌اى مهم و حساس است ولى در عین حال نباید زیاد وسواس به خرج داد. هیچ‌کس 100 درصد طبق معیارهاى ایده‌آل آفریده نشده و پرورش نیافته است. همان گونه که هیچ‌گاه پسران بى عیب و نقص نیستند دختران نیز داراى همه امتیازات نیستند. بنابراین ضمن حفظ معیارهاى لازم باید چند نکته را در نظر بگیرید:

1. دختران و پسران نباید انتظار داشته باشند که طرف مقابل بالاترین سطح ایمانى را داشته باشد، بلکه همین که پسر و دختر نسبت به وظایف دینى خود کوشا باشند و اصرار بر گناه نداشته باشند قابل قبول مى‌توانند باشند. بنابراین در صورتى که 60 یا 70 درصد از معیارهاى خود را در کسى یافتید مى‌توانید به همان اکتفا کنید و بیش از آن را با برنامه اى حساب شده و با اخلاق رفتار و ارشاداتى نیکو و صمیمانه بسازید. ضمن آن که سطح توقع خود را نباید خیلى بالا ببرید و از طرفى باید بکوشید که خود نیز زوجى نیکو، با وفا، خوش اخلاق و شایسته براى همسرتان باشید و براى رشد بیشتر خودتان و همسر آینده‌تان از خداوند استعانت جویید.

2. با نگاهى به ازدواج‌هاى موفق دیگران و کشف رمز موفقیت آنها می توانید به تدریج ترس و وسواستان از خود دور کنید و با الگوگیرى و اقدامات عملى زندگى موفقیت آمیزى را براى آینده خودتان رقم بزنید.

3. در راه خواستگارى و انتخاب همسر شایسته و مناسب خستگى و زودرنجى معنا ندارد. بنابراین مقاومت و تحملتان باید بیش از آن باشد. بنابراین سعى کنید با این واقعیت حساس در نقطه عطف زندگى تان کنار آمده و با حوصله و پیگیرى به موفقیت فکر کنید.

منبع: خواستگارى، محمدرضا احمدى، نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاهها، دفتر نشر معارف، 1390.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.