شنبه، 10 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

شروع ازدواج با رسم خواستگارى

پرسش :

عاشق دخترى شده ام نمى دانم چگونه به خواستگارى اش بروم و چگونه با خانواده دختر مورد علاقه ام صحبت کنم مى ترسم جواب آنها منفى باشد. از درس و دانشگاه عقب مانده ام از شما خواهش مىکنم راهى درست به من نشان دهید.


پاسخ :
راه صحیح و اطمینان بخش ازدواج این است که:

اول، با خانواده و افراد بزرگتر مشورت شود و قبل از این که به صورت مستقیم با خود او مطرح شود با مشورت معلوم شود که آیا چنین فردى براى ازدواج مناسب هست یا نه؟

دوم، از طریق خانواده و به صورت رسمى خواستگارى شود حال جواب آنها ممکن است مثبت یا منفى باشد و این نیز یک امر طبیعى است؛ زیرا همین طور که ما به خودمان حق مى دهیم انتخاب کنیم این حق را باید براى دیگران نیز قایل باشیم تا خودشان تصمیم بگیرند و انتخاب کنند.

هیچ گاه توقع نداشته باشید آنها خیلى سریع به شما پاسخ دهند چه این که همان طور که ازدواج براى شما خیلى مهم است براى آنها نیز امر مهمى است بنابراین باید به آنها فرصت داد تا خوب فکر کنند، مشورت کنند و سپس انتخاب کنند.
 
انشاءاللّه جواب مورد نظر شما را خواهند داد ولى در صورتى که جواب رد به شما دادند نگران نباشید.

خداوند در قرآن کریم مى فرماید: «چه بسا شما چیزى را دوست ندارید ولى خیر شما در آن چیز است و چه بسا چیزى را دوست دارید در حالى که خیر شما در آن نیست»1 بنابراین در همه کارها باید به خداوند توکل کرد و از او خواست که آنچه به صلاح ماست روزى کند.

تأکید مى شود هیچ گاه خودتان مستقیم با دختر صحبت نکنید و خودتان از دختر خواستگارى نکنید؛ زیرا این کار هم متعارف نیست و هم ممکن است با واکنش شدید و منفى دختر مواجه شوید و بر فرض هم که دختر پاسخ مثبت دهد، این گونه خواستگارى و ازدواج معلوم نیست آینده خوب و روشنى داشته باشد؛ زیرا دختر و پسر اگر به صورت مستقیم با هم ارتباط برقرار کنند و آن هم در مورد یک مسأله جنسى و عشقى ولو در قالب ازدواج قانونى و شرعى صحبت کنند قبل از این که شناختى از یکدیگر پیدا کنند و با آگاهى همدیگر را انتخاب کنند به شدت شیفته هم مى شوند و آتش شهوت آن چنان در وجود آنها شعله ور می شود که چشم عقل و ارزیابى صحیح را در آنها کور مى کند و در واقع ازدواج آنها از روى انتخاب صحیح نخواهد بود و به زودى دچار تنش هاى زیادى مى شوند.

اگر خانواده با شما همکارى کرد و خانواده دختر نیز پاسخ مثبت داد آن گاه مى توانید در یک زمان مناسب عقد کنید تا با هم محرم شوید در این صورت ارتباط شما با آن دختر هم مشروع و هم آرامش بخش است.

پی نوشت:
1. سوره بقره، آیه 216.

منبع: خواستگارى، محمدرضا احمدى، نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاهها، دفتر نشر معارف، 1390.​​​​​​


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.