جلو افتادن عادت ماهانه: سوال شش
پرسش :
خانمى که عادتش (وقتیه و عددیه) مثلاً شش روز است، اگر در یک ماه به این مقدار خون ببیند آن گاه دو روز پاک شود و دوباره خون ببیند، تکلیفش چیست؟
پاسخ :
همه مراجع تقلید (به جز سیستانى): اگر مجموع دو خون با پاکى بین آن، از ده روز بیشتر شود و نیز پاکى وسط از ده روز بیشتر نشود، هر دو خون نمى تواند حیض محسوب شود؛ بلکه آن خونى که در عادت زن قرار گرفته است، حیض و خون دوم استحاضه محسوب مى شود.[1]
آیت اللّه سیستانى: اگر مجموع دو خون با پاکى بین آن، از ده روز بیشتر شود و نیز پاکى وسط از ده روز بیشتر نشود، خونى که در عادت زن قرار گرفته است، حیض و خون دوم اگر نشانه هاى حیض را نداشته باشد استحاضه محسوب مى شود ولى اگر نشانه هاى حیض را داشته باشد، خون روز نهم و دوم نیز حیض است.[2]
پی نوشت:
[1]. امام، تحریرالوسیله، ج 1، فصل فى غسل الحیض، م 15 و فاضل، مکارم و نورى، تعلیقات على العروه، ج 1، فصل فى الحیض، م 18 و بهجت، وسیلة النجاة، ج 1، م 253و تبریزى، سیستانى و وحید، منهاج الصالحین، غسل الحیض، فصل الخامس و صافى، هدایة العباد، ج 1 م 235 و دفتر: خامنه اى.
[2]. سیستانى، منهاج الصالحین، غسل الحیض.
منبع: احکام ویژه بانوان، مجتبى حسینى، نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاه ها، نشر معارف، 1388.
همه مراجع تقلید (به جز سیستانى): اگر مجموع دو خون با پاکى بین آن، از ده روز بیشتر شود و نیز پاکى وسط از ده روز بیشتر نشود، هر دو خون نمى تواند حیض محسوب شود؛ بلکه آن خونى که در عادت زن قرار گرفته است، حیض و خون دوم استحاضه محسوب مى شود.[1]
آیت اللّه سیستانى: اگر مجموع دو خون با پاکى بین آن، از ده روز بیشتر شود و نیز پاکى وسط از ده روز بیشتر نشود، خونى که در عادت زن قرار گرفته است، حیض و خون دوم اگر نشانه هاى حیض را نداشته باشد استحاضه محسوب مى شود ولى اگر نشانه هاى حیض را داشته باشد، خون روز نهم و دوم نیز حیض است.[2]
پی نوشت:
[1]. امام، تحریرالوسیله، ج 1، فصل فى غسل الحیض، م 15 و فاضل، مکارم و نورى، تعلیقات على العروه، ج 1، فصل فى الحیض، م 18 و بهجت، وسیلة النجاة، ج 1، م 253و تبریزى، سیستانى و وحید، منهاج الصالحین، غسل الحیض، فصل الخامس و صافى، هدایة العباد، ج 1 م 235 و دفتر: خامنه اى.
[2]. سیستانى، منهاج الصالحین، غسل الحیض.
منبع: احکام ویژه بانوان، مجتبى حسینى، نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاه ها، نشر معارف، 1388.