غسل استحاضه متوسطه
پرسش :
اگر مستحاضه متوسطه و کثیره از خون پاک شود، آیا باید غسل هم کند؟
پاسخ :
همه مراجع تقلید (به جز سیستانى و مکارم): اگر بداند از هنگامى که براى نماز قبل غسل کرده تاکنون خون از او قطع شده و به طور کلى پاک شده، لازم نیست غسل کند در غیر این صورت باید غسل کند.[1]
آیت اللّه سیستانى: در استحاضه کثیره اگر بداند از هنگامى که براى نماز قبل غسل کرده تاکنون خون از او قطع شده و به طور کلى پاک گشته است، لازم نیست غسل کند. در غیر این صورت بنابر احتیاط واجب باید غسل کند و در استحاضه متوسطه انجام غسل براى پاک شدن از خون واجب نیست.[2]
آیت اللّه مکارم: در استحاضه کثیره اگر بداند از هنگامى که براى نماز قبل غسل کرده تاکنون، خون از او قطع شده و به طور کلى پاک گشته است، لازم نیست غسل کند. در غیر این صورت باید غسل کند و استحاضه متوسطه حکم استخاضه قلیله را دارد و براى پاک شدن ازآن غسل واجب نیست.[3]
پی نوشت:
[1]. توضیح المسائل مراجع، م 412 و وحید، توضیح المسائل، م 418 و دفتر: خامنه اى.
[2]. توضیح المسائل مراجع، م 412.
[3]. مکارم، تعلیقات على العروه، ج 1، فصل فى الاستحاضه م 16.
منبع: احکام ویژه بانوان، مجتبى حسینى، نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاه ها، نشر معارف، 1388.
همه مراجع تقلید (به جز سیستانى و مکارم): اگر بداند از هنگامى که براى نماز قبل غسل کرده تاکنون خون از او قطع شده و به طور کلى پاک شده، لازم نیست غسل کند در غیر این صورت باید غسل کند.[1]
آیت اللّه سیستانى: در استحاضه کثیره اگر بداند از هنگامى که براى نماز قبل غسل کرده تاکنون خون از او قطع شده و به طور کلى پاک گشته است، لازم نیست غسل کند. در غیر این صورت بنابر احتیاط واجب باید غسل کند و در استحاضه متوسطه انجام غسل براى پاک شدن از خون واجب نیست.[2]
آیت اللّه مکارم: در استحاضه کثیره اگر بداند از هنگامى که براى نماز قبل غسل کرده تاکنون، خون از او قطع شده و به طور کلى پاک گشته است، لازم نیست غسل کند. در غیر این صورت باید غسل کند و استحاضه متوسطه حکم استخاضه قلیله را دارد و براى پاک شدن ازآن غسل واجب نیست.[3]
پی نوشت:
[1]. توضیح المسائل مراجع، م 412 و وحید، توضیح المسائل، م 418 و دفتر: خامنه اى.
[2]. توضیح المسائل مراجع، م 412.
[3]. مکارم، تعلیقات على العروه، ج 1، فصل فى الاستحاضه م 16.
منبع: احکام ویژه بانوان، مجتبى حسینى، نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاه ها، نشر معارف، 1388.