شنبه، 24 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

احکام ورزشی | سوال دوازده

پرسش :

لطفاً به سؤالات زیر درمورد ورزش بانوان پاسخ فرمایید: 1. فعّالیّت هاى ورزشى براى دختران مدارس ابتدایى، بدون رعایت حجاب اسلامى چه حکمى دارد؟ 2. ورزش بانوان با رعایت حجاب اسلامى در انظار عمومى (اجتماع مردان و زنان) چه حکمى دارد؟ 3. در ورزش هاى انفرادى غیرتماسى (تنیس، بدمینتون و مانند آن) مسابقه یا تمرین خانم ها با آقایان چه حکمى دارد؟ 4. آیا رعایت حجاب خانم ها در سالن هاى ورزشى مخصوص بانوان، لازم است؟ 5. موتورسوارى و دوچرخه سوارى خانم ها با پوشش کامل اسلامى در خیابان ها و معابر عمومى چگونه است؟ 6. مربّى گرى مردان براى تعلیم بانوان تا چه حدّى مجاز است؟


پاسخ :
شکّى نیست که ورزش براى همه قشرها، اعم از مرد و زن، پیر و جوان، لازم است و یکى از ضرورى ترین کارها براى حفظ حفظ سلامت محسوب مى شود. از این گذشته، ورزش مى تواند به عنوان سرگرمى سالم، بسیارى از اوقات فراغت را پر کند، و انسان را از سرگرمى ناسالم بازدارد. ولى مسلّم است که باید جهات شرعى، هم در ورزش مردان و هم در ورزش زنان رعایت شود، و مسابقات ورزشى هرگز ایجاب نمى کند که ما فرهنگ اسلامى را رها کرده، دنبال فرهنگ دیگران برویم. به طور کلّى زنان مى توانند در محیط هایى که مخصوص خودشان است، با استفاده از لباس هاى مناسب، و با حفظ حجاب یا بدون حجاب شرعى، اگر جنس مخالفى در آن جا نیست، ورزش کنند. داوران و مربّیان آنها نیز از میان خود زنان برگزیده شوند، همان گونه که در مردان چنین است، و از ورزش هایى استفاده کنند که آسیب وزیانى به آنها نمى رساند.

منبع: احکام غرب نشینان، مطابق با فتاوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی (دام ظله)، تهیه و تنظیم: محمدصادق مطهری فرد، انتشارات نسل جوان، 1395.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.