شنبه، 25 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

نرمش برای شکستگی گردن استخوان فمور

پرسش :

خانمی ۴۷ ساله هستم. ۱۸ روز پیش در اثر زمین خوردن و شکستگی گردن فمور تحت عمل جراحی قرار گرفتم و از سه پیچ در عمل استفاده شده است. ظاهرا پوکی استخوان ندارم. در این مدت برای راه رفتن از واکر استفاده کردم. لطفا در مورد حرکات و نرمش هایی که باید انجام دهم مرا راهنمایی کنید (به دلیل لخته نشدن خون). یا کارهایی که نباید انجام دهم.؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
شکستگی گردن استخوان فمور یا ران از شکستگی های مهم است. علت این اهمیت در اینست که احتمال جوش نخوردن این شکستگی و یا بروز عوارضی مانند جوش نخوردن سر استخوان ران در این شکستگی قدری بیشتر است. پس هم پزشک معالج و هم بیمار باید در مدیریت این شکستگی دقت بیشتری کنند.

از عوارض خطرناک بعد از شکستگی گردن استخوان ران لخته شدن خون در وریدهای عمقی ساق یا ترمبوز است. این عارضه از این جهت خطرناک است که لخته های تشکیل شده میتوانند به ریه رفته و در آنجا موجب نارسایی قلبی و ریوی شوند. بعد از شکستگی های ناحیه لگن منجمله شکستگی گردن استخوان ران داروهایی به بیمار داده میشود تا خون را کمی رقیق تر کرده و احتمال لخته شدن آن را کاهش دهد. با این حال این احتمال همچنان وجود دارد. حرکات اندام تحتانی میتواند تا حدود زیادی از پیدایش این لخته ها پیشگیری کند.

به بیمار توصیه میشود بلافاصله بعد از شکستگی بطور مرتب زانو، مفصل ران و مچ پای طرف مقابل شکستگی را حرکت دهد ( البته در صرتیکه طرف مقابل شکستگی، خود سالم باشد). همچنین توصیه میشود بیمار مچ پای طرف شکسته را مرتبا به بالا و پایین حرکت دهد. بهتر است حرکات زانو حداقل ساعتی ده بار و حرکات مچ پا حداقل دقیقه ای پنج بار انجام شوند.

بعد از درمان جراحی شکستگی گردن استخوان ران بیمار باید با واکر یا دو عصای زیر بغل راه برود. البته تا وقتی که شکستگی جوش خورده است در حین راه رفتن نباید نیروی وزن به آن وارد شود. بیمار فقط اجازه دارد تا در حین ایستان کف پای طرف عمل شده را بر روی زمین قرار دهد بدون اینکه فشار وزن را بر آن وارد کند. بعد از اینکه شکستگی جوش خورد بیمار میتواند بتدریج عصا را کنار گذاشته و بر روی هر دو پا وزن بگذارد.

به بیماری که بعد ار شکستگی گردن استخوان ران جراحی شده توصیه میشود کمتر دراز بکشد و بیشتر بنشیند و یا راه برود. البته راه رفته به صورتی که ذکر شد.
​​​​​​​
​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.