شنبه، 25 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

درد کمر به علت دیسک کمر

پرسش :

اینجانب حدود ۵ ماه پیش بعد از حدود ۷ ساعت رانندگی، شب ناگهان از خواب پریدم و دردی در ناحیه کمر احساس نمودم. صبح که از خواب پا شدم درد به قدری شدید بود که نشستن و برخاستن برایم خیلی سخت و زجر آور بود. با مشاوره با پزشک و با گرفتن ام آر آی MRI ایشان فرمودند که دچار دیسک شده اید. مدتی اصلا درد نداشتم تا اینکه از حدود ۲ ماه پیش دوباره درد شدید شد. درد مذکور گاهی کم می شود و گاهی زیاد و گاهی هم اصلا حس نمی شود. بعضی مواقع درد و تیر کشیدن و بی حسی به پشت ساق پای راست می زند. آیا به نظر شما این دردها از کمر درد ناشی می شود و درمان آن چیست؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
وقتی فعالیت بدنی انجام میدهیم و یا وقتی در وضعیت خاصی قرار میگیریم که بدن ما تحمل آن را ندارد خود را در معرض آسیب های اسکلتی و عضلانی قرار میدهیم که یکی از آنها کمردرد است. رانندگی به مدت طولانی برای کسی که آمادگی بدنی آن را ندارد مثالی از این وضعیت است.

قرار گرفتن برای مدت طولانی در یک وضعیت و یا انجام بعضی حرکات خاص میتواند موجب فشار به دیسک بین مهره ای شود. این فشار میتواند خود را بصورت کمردرد و یا بصورت یک درد سیاتیکی نشان دهد. درد سیاتیکی موقعی ایجاد میشود که دیسک از جای خود جابجا شده و بر روی ریشه های عصبی که از نخاع خارج میشوند فشار وارد کند. فشار به این اعصاب موجب احساس درد و بیحسی در ران و ساق میشود.

کمردرد و این دردهای سیاتیکی یک منشا دارند و آن جابجا شدن دیسک بین مهره ای و فشار آن به ریشه های عصبی است. درمان این دردها در غالب اوقات با استفاده از اقدامات غیر جراحی مانند استراحت و استفاده از داروهای ضد التهاب صورت میگیرد و در صورت عدم پاسخ درمانی مناسب به اقدامات ذکر شده ممکن است نیاز به عمل جراحی بیمار وجود داشته باشد.

بعد از درمان دردهای سیاتیکی چه به روش های جراحی و یا غیر جراحی همیشه احتمال عود بیماری وجود دارد. پس تمام بیمارانی که یک بار با این مشکل روبرو شده اند باید اقدامات پیشگیرانه ای را برای ممانعت از عود آن انجام دهند.

مهمترین راه پیشگیری از عود دیسک کمر تقویت عضلات ستون مهره و شکم با استفاده از نرمش های طبی خاص است.

​​​​​​​​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
پرسش و پاسخ مرتبط