شنبه، 25 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

علت خم نشدن انگشت دست پس از آسیب دیدن

پرسش :

مدت ۵ ماه پیش انگشت اشاره دستم از بند دوم دچار آسیب شده و الان خم نمی شود. چند جلسه هم فیزیوتراپی رفتم ولی فایده ی نداشت. آیا امیدی به بهبودی هست؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
انگشت دست سه مفصل دارد. یک مفصل که به ناخن نزدیک تر است و به آن مفصل اینترفالانژیال دیستال DIP میگویند. مفصل بعدی که به کف دست نزدیک تر است یا به عبارتی مفصل میانی انگشت را مفصل اینترفالانژیال پرگزیمال PIP مینامند و مفصل بین انگشت و کف دست مفصل متاکارپوفالانژیال MCP نام دارد.

از این سه، مفصل میانی یا همان مفصل اینترفالانژیال پرگزیمال بیش از دیگران مستعد خشکی و محدودیت حرکتی است. این مفصل ممکن است با کوچکترین شکستگی و یا رگ به رگ شدن و با مدت کوتاهی بیحرکتی خشک شده و محدودیت حرکتی شدیدی پیدا کند. به همین جهت کوچکترین ضربات و آسیب های این مفصل مهم است. با دیدن هرگونه تورم در این مفصل باید حتما به پزشک مراجعه کرد.

در درمان آسیب های مفصل میانی انگشت، پزشک ارتوپد سعی میکند این مفصل را در حداقل مدت ممکن بیحرکت کرده و بلافاصله بعد از بیحرکتی حرکات آن را شروع کند.

درمان محدودیت حرکتی در مفصل میانی انگشت مشکل است. تورم این مفصل ممکن است مدتها باقی مانده و محدودیت حرکتی آن دیر به درمان جواب میدهد. غلبه بر محدودیت حرکتی که بعد از ضربه در مفاصل انگشت بخصوص مفصل میانی آن ایجاد شده با حرکت دادن آن امکانپذیر است. هرچه این حرکات زودتر شروع شوند نتیجه درمان بهتر است.

این حرکات باید تحت نظر پزشک متخصص و فیزیوتراپ انجام شوند. در انجام آنها معمولا به بیمار یاد داده میشود که چگونه با استفاده از دست سالم انگشت آسیب دیده را گرفته و حرکت دهد. غلبه بر محدودیت حرکتی در مفاصل انگشت ممکن است نیاز به چند ماه سعی و تلاش داشته باشد.

در صورتی که غضروف سطح مفصلی آسیب زیادی ندیده باشد میتوان امیدوار بود که حرکات انگشت تا حدود زیادی بهتر میشود. در صورت عدم بهبودی ممکن است نیاز به عمل جراحی وجود داشته باشد. در عمل جراحی پزشک ارتوپد رباط های چسبیده را آزاد کرده و سعی میکند به مفصل محدود شده دامنه حرکتی بیشتر بدهد.

​​​​​​​​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.