شنبه، 25 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

علت محدودیت حرکت دررفتگی انگشت دست

پرسش :

حدود یک سالی است که انگشت انگشتری دست راستم (بند دوم) بر اثر ضربه زدن (مشت) به دیوار در رفته و دستم کامل مشت نمی شود. آیا با درمان به حالت اولیه باز می گردد؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
در بسیاری اوقات دررفتگی انگشت با رگ به رگ شدن آن اشتباه میشود.

دررفتگی وقتی است که دو استخوانی که در کنار یکدیگر قرار گرفته و یک مفصل را میسازند نسبت به هم جابجا شده باشند ولی در رگ به رگ شدن، رباط های اطراف مفصل دچار کشیدگی شده و مفصل متورم میشود. تشخیص دررفتگی و رگ به رگ شدن با پزشک معالج است و بیمار به صرف ظاهر انگشت نمیتواند در مورد نوع ضایعه اظهار نظر کند.

عدم توانایی در مشت کردن کامل دست میتواند به علت محدودیت حرکتی در یکی از مفاصل انگشت باشد. شایعترین مفصلی از انگشت که بدنبال ضربه دچار محدودیت حرکتی میشود مفصل میانی انگشت یا مفصل اینترفالانژیال پرگزیمال است. درمان محدودیت حرکتی در این مفصل در غالب موارد حرکت دادن انگشت است. در این موارد بیمار تحت نظر متخصص ارتوپدی یا یک فیزیوتراپ با کمک دست سالم خود مفصل محدود شده را حرکت میدهد.

در بسیاری اوقات انجام این حرکات میتواند بتدریج موجب کاهش محدودیت حرکتی در مفصل شود. البته هر چه درمان زودتر شروع شود نتیجه درمان بهتر خواهد بود. تورم مفصل که به دنبال رگ به رگ شدن آن بوجود میاید معمولا بعد ار مدتی کاهش میابد. البته کاهش تورم در مفصل میانی انگشت بسیار به آهستگی صورت گرفته و گاهی اوقات قدری تورم برای همیشه باقی خواهد ماند. بندرت ممکن است برای درمان این محدودیت حرکتی نیاز به عمل جراحی وجود داشته باشد.

دررفتگی مفاصل انگشت باید هرچه زودتر جااندازی شوند. در صورت باقی ماندن دررفتگی به مدت چند ماه جااندازی آن بسیار مشکل و در مواردی حتی غیر ممکن میشود.

موفقیت درمان در محدودیت حرکتی انگشت تا حد زیادی بسته به سلامت غضروف مفصلی و استخوان های تشکیل دهنده مفصل دارد.

​​​​​​​​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
پرسش و پاسخ مرتبط