چهارشنبه، 3 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

آیا مراجع مورد تأیید امام زمان اند؟

پرسش :

آیا مراجع مورد تأیید امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هستند، به چه دلیل و سندی؟


پاسخ :
هر وکیل مورد تأیید موکّل خود می باشد، چرا که اگر مورد تأیید نباشد، او را وکیل خود نمی نماید. مراجع معظم تقلید، نماینده و وکیل حضرت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هستند، البته وکیل عام، نه وکیل خاص، به این معنی که طبق روایات، در دوران غیبت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هر مجتهدی که دارای صلاحیت علمی و تقوایی باشد، نماینده و وکیل امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است و مردم باید در مسایل شرعی به وی مراجعه نمایند و در احکام و فروع دین از او تقلید کنند.

یکی از آن روایات نامه امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است در پاسخ شخصی که مسایلی از حضرت سؤال کرده بود. حضرت در این توقیع شریف می فرماید: "و امّا الْحوادث الْواقعه فارْجعوا فیها إلی رواه حدیثنا فإنّهم حجّتی علیکم و أنا حجه الله علیکم؛ درباره رویدادهایی که پیش می آید، به راویان حدیث ما مراجعه کنید که آنان حجت من بر شما هستند، و من حجت خدا بر شما هستم". (1)

حضرت در این نامه فقهای شیعه را که آشنای با فقه شیعه و دستورهای ائمه اطهار(علیهم السلام) هستند(متقی و درستکار باشند) نماینده و حجت خود بین مردم معرفی می فرماید و به شیعیان دستور می دهد در احکام و فروع دین پیرو نظریات مراجع تقلید باشند، و بدین وسیله مراجع و فقها را مورد تأیید قرار می دهد.
 
پی نوشت:
1. شیخ طوسی، الغیبه، ص 177.

منبع: مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.