پنجشنبه، 25 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پیشگیری از وسواس

پرسش :

برای جلوگیری از وسواس چه باید کرد؟


پاسخ :
بهترین راه برای جلوگیری از این بیماری مهلک، بی اعتنایی و بی توجهی به آنچه که بدان وسواس شده می ‏باشد. اگر کسی نسبت به نجس و پاکی وسواس دارد، باید به آن بی توجه شود و خود را از زمینه شست و شو و حتی گفتگو درباره اشیای نجس و پاک دور کند و برخلاف خواسته و عادت خود مبنی بر نجس دانستن آن، عمل کند. البته گرفتن چنین تصمیمی برای وسواس بسی مشکل است، اما چاره چیست؟ مانند آدم معتاد به سیگار اگر کسی بخواهد سیگار را از او بگیرد یا خود او بخواهد سیگار را ترک کند، بر او بسیار سخت تمام می‏شود، ولی چاره‏ای جز آن نیست، البته درجه وسواس در انسان‏ها متفاوت است. در این جا نکاتی را ذکر می‏کنیم:

۱ - افراد وسواس باید از تنهایی به شدت پرهیز کنند و همواره در جمع باشند.

۲ - اگر می‏توانند شخصی را مواظب و همراه خود بگیرند تا به او گوشزد و او را از این کار بازدارد، مؤثر است، مثلاً اگر در وضو وسواس دارد، رفیقش به او بگوید: زود باش، صحیح است، سریع وضو بگیر! یا اگر در غسل وسوسه دارد مدام به او بگوید: زود باش، دیر شد، اسراف حرام است.

۳ - افراد وسواسی از کسانی که وسواس هستند، باید دوری کنند، مثلاً زنی که در نظم و شستشو در خانه دچار وسوسه است و زیاده روی می‏کند، اگر با زنان دیگر که آنان نیز به این درد مبتلا هستند و گفتگو کنند، در یکدیگر تأثیر منفی خواهند گذاشت و وسوسه آنان بیشتر خواهد شد.

۴ - افراد وسواسی باید بدانند بیمار هستند و انسان سالم و عادی نیستند و اگر وسواس آنان شدید بود، باید به روانشناس مراجعه نمایند و دارو مصرف کنند.

۵ - آنان باید بدانند از شیطان تبعیت می‏ کنند و کار آنان از نظر خدا و رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و امامان (علیهم السّلام) صحیح نیست و مورد تأیید آنان نمی ‏باشند. امام صادق (علیه السّلام) فرمودند: "او از شیطان تبعیت می‏کند و اگر به او بگویی چرا این کار را می‏کنی، می‏گوید لعنت بر شیطان".(وسائل الشیعه، ج ۱، ص ۴۶)

منبع: www.soalcity.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
پرسش و پاسخ مرتبط