چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

اصلاحات چه تعريفي دارد؟ اصلاحاتي كه در كشور مطرح مي‏شود، در چه زمينه‏هايي است؟


پاسخ :
براى پاسخ دادن به اين پرسش، ابتدا به دو تعريف متفاوت از آن، در ادبيات اسلامى و سياسى مى‏پردازيم و سپس زمينه‏ها و اهداف مطرح شدن اين اصطلاح را در جامعه مورد بررسى قرار مى‏دهيم و در نهايت، برخى از دستاوردهاى روند اصلاحات را بيان مى كنيم:
«اصلاحات» در ادبيات اسلامى
اصلاح در فرهنگ اسلامى، به معناى از ميان برداشتن تباهى و نادرستى در محيط اجتماعى و داراى چند مؤلفة اساسى است:
1. تلاش پى‏گير براى درك اسلام با اتكا به منابع اوليه (كتاب و سنت)
2. تلاش براى تطبيق ارزش‏هاى دينى بر شرايط زندگى در هر عصر و زمانه.
بنابراين، بزرگ‏ترين مصلحان جهان، پيامبران هستند كه طريقة سير زندگى دنيا و آخرت را به انسان مى‏آموزند همان طور كه در قرآن از زبان شعيب (ع) نقل شده كه خطاب به مردم گفت: « إِنْ أُريدُ إِلَّا اْلإِصْلاحَ مَا اسْتَطَعْتُ» «من هيچ قصدى جز اصلاح طلبى در حد و توان خود ندارم»(1) و در آيه ديگر خداى متعال هدف از بعثت شعيب (ع) را دو چيز بيان مى‏كند: 1. دعوت به توحيد. 2. دعوت به عدالت اقتصادى و اجتماعى(2) يعنى در واقع اصلاح طلبى، دعوت به دين خدا و خدمت به مردم در جهت آبادانى دنيا بر محور عدالت اجتماعى و اقتصادى است.
از ديدگاه اسلام و قرآن، اصلاح طلب بايد در خط پيامبران و با تمسّك به تعاليم آنان و كتاب الهى، به اصلاح جامعه بپردازد. قرآن كريم مى‏فرمايد: «ما اجر اصلاح‏طلبانى را كه با تمسك به كتاب خدا و به پاداشتن نماز، در جامعه به اصلاح‏طلبى مى‏پردازند، ضايع نمى‏كنيم».(3) اگر اصلاح‏طلبى در مسير ديگرى واقع شود، از ديدگاه قرآن افساد است زيرا هر تحولى را نمى‏توان در جهت صلاح جامعه به حساب آورد: شايد بعضى از تغييرات و تحولات ظاهراً خدماتى را براى اجتماع به ارمغان مى‏آورد، اما در واقع ريشه اجتماع را مى‏خشكاند. اگر اصلاح‏طلبى از مسير الهى خارج شود، تنها عنوان اصلاح را با خود يدك مى‏كشد و در واقع، موجبات فساد و تباهى جامعه را فراهم مى‏آورد. مهم‏ترين اهدافى كه از سوى مصلحان مسلمان دنبال مى‏شوند، عبارت است از:
الف. مصلحان با تأكيد بر پرهيز از شرارت‏هاى اجتماعى و مفاسد، ضرورت تعليم و تربيت صحيح افراد، تحقق نظم اجتماعى، سخت‏كوشى و وجدان اجتماعى، اصلاح فرهنگى و سامان‏بخشى به امور سياسى اجتماعى و اقتصادى، سعى دارند تا جامعه را از عقب‏ماندگى رهايى بخشند و وضعيت معيشت و زندگى اجتماعى را بهبود بخشند.
ب. تفكر و انديشه مردم را اصلاح كرده و بر بينش و دانش آنان بيفزايند.
ج. تأكيد بر جايگاه قرآن و سنت و اجماع و عقل در مقام استخراج احكام شرعى و ضرورت پاى‏بندى به اين منابع، از جمله اهداف ارزنده جنبش اصلاح‏طلبى است كه روش شناخت اسلامى را از ورود بدعت‏ها حفظ نموده است.
اصلاحات در ادبيات سياسى(4)
اصلاحات به معناى دگرگونى در جهت تأمين برابرى اجتماعى و اقتصادى و سياسى و گسترش دامنه اشتراك سياسى در جامعه است. اصلاح‏طلبى هوادارى از سياست تغيير زندگى اجتماعى يا اقتصادى يا سياسى، با روش‏هاى ملايم و بدون شتاب است. بر اين اساس، واژه اصلاحات در مقابل واژه انقلاب(5) قرار دارد. اين دو پديده، از نظر شتاب و دامنه و جهت دگرگونى در نظام‏هاى سياسى و اجتماعى، تفكيك پذير است. انقلاب يعنى، دگرگونى سريع و كامل و گاه خشونت‏آميز، در ارزش‏ها و ساختار اجتماعى و نهادهاى سياسى، سياست‏هاى حكومتى و رهبرى سياسى، اجتماعى. اصلاح‏طلبى از نظر كلى، در برابر ارتجاع و محافظه‏كارى از سويى و انقلاب خواهى از سوى ديگر، قرار مى‏گيرد.(6)
با در نظر گرفتن اين دو تعريف، مشخص مى‏شود كه اصلاح به مفهوم اسلامى، با اصلاح به مفهوم «رفورم» متفاوت است. به عبارت ديگر، اصلاح اعم از رفورم است زيرا از آن حيث كه به آرمان‏هاى متعالى دين نظر دارد، شامل و جامع است و حتى انقلاب به عنوان روشى اصلاحى قابل تعريف است. اصلاح طلبى اهداف عالى انقلاب را تعيين مى‏كند و از طرف ديگر، مرحله‏اى از انقلاب است كه پس از پيروزى و تحكيم ساختارهاى آن، به تدريج كاستى‏ها را برطرف مى‏سازد.
زمينه‏ها و اهداف مطرح شدن اصلاحات
اصل موضوع اصلاح و اصلاح‏طلبى، از آموزه‏هاى دينى و اسلامى محسوب مى‏شود و از ديدگاه منابع اسلامى، در ذات دين قرار دارد و از اركان هويت دينى است. انقلاب اسلامى ايران هم كه الهام گرفته از آموزه‏هاى دينى است، در ذات و جوهر خويش به اصلاح امر مى‏كند. اين امر پيوسته از سوى برخى از مسئولان نظام از
جمله مقام معظم رهبرى مورد تأكيد و توجه بوده است. طبيعى است كه هر سيستمى براى حفظ بقاى خود و ادامه كاركردها و رسيدن به اهداف موردنظر، نياز به نوعى باز توليد در عناصر معيوب و كاركردهاى ناقص خود دارد. در غير اين صورت، عناصر و كاركردهاى معيوب، به تمام سيستم سرايت مى‏كند و كل نظام را مختل مى‏نمايد.
انقلاب اسلامى ايران كه براى اصلاح گسترده و فراگير در كاركردها و ساختار سياسى نظام قبل، به رهبرى حضرت امام روى داد، پديده‏اى دفعى نيست بلكه تدريجى است. يك مرحلة انقلاب (تغيير نظام و ساختار سياسى رژيم قبل)، دفعى بود و تمام شد اما تغيير و اصلاح در كاركردها امرى تدريجى است و در بستر زمان بايد روى دهد و تحقق كامل انقلاب به آن است كه بخش‏هاى تحول نيافته، اصلاح و كاستى‏ها برطرف گردند.
در انتخابات هفتم رياست جمهورى، آقاى خاتمى شعارهايى از قبيل تحقق جامعه مدنى، كثرت‏گرايى، آزادى بيان، قانون‏گرايى و حقوق شهروندى را مطرح كرد و اين در حالى بود كه مفهوم اصلاحات در ادبيات سياسى كشور، چندان تداول نداشت. از همان روز اول، مطبوعات خارج از كشور (غربى و شرقى) اصطلاح «رفورميسم» را به اين حركت داده و آقاى خاتمى را به عنوان يك رفورميست مى شناختند. دو سال طول كشيد تا اصطلاح «رفورم» وارد ادبيات روزنامه‏اى كشور شد و قرائت‏هاى مختلفى از آن صورت گرفت كه دو پايگاه را مى‏توان در اين زمينه تعريف كرد:
1. سكولار كردن حكومت اين قرائت، متعلق به تفكّرى خاص و جمعى از روشنفكران كشور است كه در رقابت‏هاى سياسى، ميدان‏دار مفهوم دادن به اين كلمه‏ها هستند. اصلاحات براى اينان فرايندى است كه بايد از حكومت، اسلام‏زدايى كرد و بر اين اساس براى اصلاحات مفاهيم جنبى مانند كثرت‏گرايى در قرائت‏هاى دينى را مطرح مى‏كردند.
2. كارآمدتر كردن حكومت ريشة اين امر استقبال گسترده مردم از آقاى خاتمى بود. مردم دو نكته مهم را در انتخابات بيان كردند: يكى اعتماد مردم به نظام بود كه در انتخابات شركت كردند و دوم، تقاضاى تحول در جهت رفع كاستى ها و معضلات بود. مردم مى‏خواستند نظامشان كارآمدتر شود.
مقام معظم رهبرى اهداف اصلى اصلاحات را متوجه رفع سه معضل بزرگ فقر و فساد و تبعيض بى‏عدالتى مى‏دانند و با ذكر مجموعه‏اى گسترده از نابسامانى‏هاى اجتماعى و اقتصادى، اصلاحات را ناظر بر حل اين معضلات به شمار مى‏آورند.(7) از نظر آقاى خاتمى نيز اصلاح گرى بايد بر پايه‏هاى دين‏دارى، معنويت و تقويت نظارت مردم استوار باشد و اصلاح واقعى بايد در مبنا و چارچوب بزرگ‏ترين دستاورد انقلاب (قانون اساسى) باشد.(8) مقام معظم رهبرى بر تفكيك ميان دو الگوى متفاوت از اصلاح‏طلبى تأكيد دارند: «اصلاحات يا اصلاحات انقلابى و اسلامى و ايمانى است كه همه مسئولان كشور، مردم مؤمن و صاحب نظران با اين اصلاحات موافقند و يا اصلاحات آمريكايى است كه همه مسئولان كشور، مردم مؤمن و همه آحاد هوشيار ملت، با آن مخالف اند».(9)
دشمنان انقلاب اسلامى، به خصوص آمريكا، با تجربه مثبتى كه از انجام گرفتن اصلاحات آمريكايى توسط گورباچف در شوروى سابق داشتند، تلاش كردند تا با تمسّك به تبليغات گسترده و استفاده از عناصر داخلى خود و مطبوعات وابسته، چنين القا كنند كه اين نظام احتياج به اصلاحات دارد و با سوء استفاده از اين شعار، تمامى اركان نظام از قانون اساسى گرفته تا ساير نهادهاى انقلابى را مورد هجوم خود قرار دهند. آنان اصلاحات در ايران را به معناى تكيه بر جمهوريت نظام و كنار گذاشتن اسلاميت نظام مى دانستند و با استفاده از فضاى باز به وجود آمده پس از دوم خرداد، استراتژى استحاله تدريجى نظام را از طريق مكانيزم اصلاحات و در نتيجه، تغيير در ساختار نظام، دنبال كردند اما اين نقشه شوم با تيزبينى دقيق مقام معظم رهبرى افشا شد. ايشان در سخنانى كه در 19 تير ماه 1379 در جمع كارگزاران نظام ايراد كردند، بر اين نكته تأكيد فرمودند كه: «ما مخالف اصلاحات نيستيم بلكه اصلاحات لازم و مطابق نياز كشور و منطبق بر روح انقلاب و اسلام است. اگر اصلاح به صورت نو به نو انجام نگيرد، نظام فاسد خواهد شد و به بيراهه خواهد رفت. اصل اصلاحات، يك كار لازم است وبايد انجام بگيرد. وقتى اصلاحات انجام نشود، برخى از نتايجى كه ما امروز با آنها دست به گريبانيم، پيش مى‏آيد. توزيع ثروت ناعادلانه مى‏شود نوكيسگان بى‏رحم بر نظام اقتصادى جامعه مسلط مى‏شوند فقر گسترش پيدا مى‏كند زندگى سخت مى‏شود و مغزها فرار مى‏كنند». هدف اصلى مقام معظم
رهبرى افشاى دست‏هاى پنهان و آشكارى بود كه در مرحله مشابه‏سازى اوضاع ايران با شوروى سابق، براساس طرح آمريكا و دقيقا با انگيزه فروپاشى نظام جمهورى اسلامى وارد عمل شده بودند.(10)
پى‏نوشت‏
(1) هود (11)، آية 88
(2) هود (11) آية 84 و 58
(3) هود (11)، آية 09
Reform )4(
Revolution )5(
(6) نگ: داريوش آشورى، دانشنامة سياسى، ص 27
(7) نگ:» روزنامه كيهان، پرچمداران اصلاحات «، ش 16859 ص 2
(8) نگ: روزنامه اطلاعات 6/ 2/ 1379، شماره 39812
(9) رهنمودهاى مقام معظم رهبرى در جمع كارگزاران نظام، 19/ 4/ 79
(10) براى آگاهى بيشتر نگ: الف. حسن واعظى، اصلاحات و فروپاشى ب. فصلنامه» كتاب نقد «، شماره 61



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
دعای علمای اهل سنت برای سلامتی رئیس‌جمهور
play_arrow
دعای علمای اهل سنت برای سلامتی رئیس‌جمهور
تجمع و دعای مردم در میدان ولیعصر(عج) تهران
play_arrow
تجمع و دعای مردم در میدان ولیعصر(عج) تهران
واکنش‌ مقامات کشورهای مختلف به حادثه برای بالگرد حامل سید ابراهیم رئیسی
play_arrow
واکنش‌ مقامات کشورهای مختلف به حادثه برای بالگرد حامل سید ابراهیم رئیسی
شرحی از سفر امروز رئیس‌جمهور و آنچه رخ داد
play_arrow
شرحی از سفر امروز رئیس‌جمهور و آنچه رخ داد
قرائت دعای توسل در کلاس تفسیر سید حسن خمینی برای رئیسی و همراهان
play_arrow
قرائت دعای توسل در کلاس تفسیر سید حسن خمینی برای رئیسی و همراهان
خبر امیدوار کننده ار حادثه بالگرد رئیس جمهور
play_arrow
خبر امیدوار کننده ار حادثه بالگرد رئیس جمهور
بیانات رهبر معظم انقلاب درباره حادثه بالگرد رئیس جمهور
play_arrow
بیانات رهبر معظم انقلاب درباره حادثه بالگرد رئیس جمهور
بازتاب خبر سانحه برای هلیکوپتر رئیسی در رسانه‌های بین‌المللی
play_arrow
بازتاب خبر سانحه برای هلیکوپتر رئیسی در رسانه‌های بین‌المللی
توضیحات تازه رئیس جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی: گروه‌های امدادی تا نیم ساعت دیگر به منطقه می‌رسند
play_arrow
توضیحات تازه رئیس جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی: گروه‌های امدادی تا نیم ساعت دیگر به منطقه می‌رسند
رئیسی در حال غبارروبی ضریح مطهر امام رضا(ع)
play_arrow
رئیسی در حال غبارروبی ضریح مطهر امام رضا(ع)
نجوای ماندگار و زیبا سید ابراهیم رئیسی با شهید سلیمانی...
play_arrow
نجوای ماندگار و زیبا سید ابراهیم رئیسی با شهید سلیمانی...
فوری؛ عملیات هوایی جستجوی بالگرد حامل رئیسی متوقف شد! توضیحات سختگوی اورژانس روی آنتن زنده
play_arrow
فوری؛ عملیات هوایی جستجوی بالگرد حامل رئیسی متوقف شد! توضیحات سختگوی اورژانس روی آنتن زنده
گزارش کامل سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور
گزارش کامل سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور
استقرار آمبولانس‌ها و شرایط جوی منطقه
play_arrow
استقرار آمبولانس‌ها و شرایط جوی منطقه
توضیحات رئیس جمعیت هلال احمر در خصوص جستجوها برای بالگرد حامل رئیس جمهور
play_arrow
توضیحات رئیس جمعیت هلال احمر در خصوص جستجوها برای بالگرد حامل رئیس جمهور