چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

فرزندم الان 17 ماهه است او هنگاميكه آْهنگهاي شاد از تلويزيون يا راديو مي شنود بي اختيار بالا و پايين مي پرد من نگران آينده او هستم با وجود اينكه در خانه ما اصلا نوار روشن نمي كنيم آيا مي شود مستقيم جلوي اين حركات را گرفت پيشنهاد شما چيست؟


پاسخ :
انسان به طور طبيعى از شنيدن صداها و آهنگ هاى زيبا و دلنواز لذت مى برد احساس خوبى براى او حاصل مى شود و به اقتضاى سن و طبيعتش واكنش هايى هم از خود نشان مى دهد كه در كودكان معمولا به صورت حركت هاى بدنى مثل دست زدن و بالا و پايين پريدن نمايان مى شود. اصل اين حالت اشكال شرعى ندارد و لازم نيست شما نگران باشيد، بلكه برعكس اگر كودك هيچ عكس العملى از خود نشان ندهد علامت وجود مشكل در اوست زيرا ممكن است به خاطر اين باشد كه هيچ دركى از آن ندارد.
البته لازم است كودك را از شنيدن آهنگ هايى كه براى افراد مكلف حرمت شرعى دارد بازداريم، زيرا اين امكان وجود دارد كه كودكان بر اثر شنيدن موسيقى هاى حرام، نسبت به آن علاقه مند شوند و سال هاى بعد يعنى در سنين تكليف، نتوانند خود را از شنيدن آنها حفظ كنند.
اما صرف شنيدن آهنگ شاد اشكال ندارد، گرچه ما شنيدن دائمى آن را هم توصيه نمى كنيم بلكه بهتر است براى آشناتر شدن كودك با قرآن، روزانه نيم الى يك ساعت نوار قرآن براى او پخش كنيد تا ضمن بازى كردن و يا كارهاى ديگر، با صوت و آهنگ قرآن نيز به تدريج آشنا شود و در سنين بالاتر علاقه و آمادگى بيشتر براى حفظ و قرائت قرآن داشته باشد.
اين نكته را هم به طور كلى به شما توصيه مى كنيم كه براى بازدارى كودك از كارى، هيچگاه به طور مستقيم نمى توان جلوى او را گرفت، زيرا وضع او بدتر مى شود، بلكه در ابتدا بايد عامل اصلى رفتار نابهنجار را از بين ببريد، سپس به صورت غير مستقيم ذهن و فكر او را از آن رفتار منحرف كنيد.
پرسمان


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.