چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

راه حل اسلام براي درمان فقر چيست؟


پاسخ :
يكى از راه‏هاى مشكل فقر توصيه‏ها و راه حل‏هاى «دين مبين اسلام» است كه عمل بدان‏ها، سبب پر شدن شكاف فقر و كم شدن فاصله‏هاى طبقاتى مردم مى‏شود.
همان گونه كه صدر اسلام و در زمان پيامبر (ص) با عمل به فرمان‏هاى الهى و دستورات دينى، چنان شد و براى اولين بار در تاريخ بشر، جامعه‏اى بى‏طبقه يا دست كم با فاصله طبقاتى بسيار اندك، عملا پديدار شد.
امروزه هم، اگر بتوانيم در جامعه خود و حتى همه جوامع بشرى، ابن دستورالعمل‏ها را به كار بنديم، توزيع ناعادلانه ثروت و فاصله فقير و غنى و به طور كلى نابرابرى در جوامع بشرى از ميان خواهد رفت.
يكى از اين توصيه‏ها و دستورالعمل‏هاى با ارزش در اسلام، مسأله «انفاق» است. قرآن مجيد بر موضوع انفاق تأكيد بسيارى كرده و آيات فراوانى در اين زمينه آورده است. تعداد آياتى كه كلمه «انفاق» يا مشتقاتش در آن به كار رفته است، بيش از هفتاد آيه است البته اگر آياتى كه مضمون آنها، دلالت بر انفاق دارد، ولى كلمه انفاق يا مشتقاتش در آن ذكر نشده است را اضافه كنيم، مجموع آيات انفاق بيش از اين تعداد خواهد شد.
خداوند متعال در قرآن مجيد، انسان را به پرداخت قسمتى از آنچه نصيب او مى‏گردد و در اختيارش مى‏باشد، فرمان داده است. در آيه 19 سوره ذاريات تعبير زيبايى از اين مطلب شده است: «و فى اموالهم حقٌّ للسائل و المحروم و در اموال آنان (پرهيزگاران) حقى براى سائل و محروم بود».
برابر اين آيه، مؤمن براى فقرا و مساكين در اموالش حقى قائل است.
در قرآن مجيد براى تشويق مردم به انفاق تعبيرهاى زيبا و جذّابى به كار برده شده است.
1 ج خداوند در آيه 96 سوره نحل مى‏فرمايد: «ما عندكم ينفد و ما عند اللّه باقٍ آنچه نزد شماست فانى مى‏شود، امّا آنچه نزد خداست باقى است».
چه تعبير زيبايى چه عبارت كوتاه و پرمعنايى يعنى اگر كسى ميليون‏ها تومان پول خرج كند، تماما از بين مى‏رود، ولى اگر يك تومان براى رضاى خداوند و در راه خدا هزينه شود، نزد خداوند و در خزانه غيب او باقى مى‏ماند يعنى بر خلاف آنچه بيشتر مردم تصور مى‏كنند، انفاق نابود نمى‏شود.
2 ج در آيه 84 سوره قصص آمده است: «من جاء بالحسنة فله خيرٌ منها هر كس كار نيك و خوبى انجام دهد، بهتر از آن را پاداش مى‏گيرد».
برابر صراحت اين آيه شريفه، نه تنها انفاق و صدقه از بين نمى‏رود و نزد خداوند باقى مى‏ماند، بلكه خداوند در عوض، چيزى بهتر به انفاق كننده مى‏دهد.
3 ج آيه 160 سوره انعام ارزش انفاق را فراتر برده است و خداوند در آن آيه مى‏فرمايد: «من جاء بالحسنة فله عشر امثالها هر كسى كار خوبى انجام دهد، خداوند ده برابر به او پاداش مى‏دهد».
اين آيه كه به طور كلّى درباره «حسنات» است، «انفاق» يكى از حسنات بزرگ را هم در برمى‏گيرد كه برابر صراحت آن، ده برابر ثواب و پاداش دارد.
و سرانجام در(1) ارزش فوق العاده‏اى براى صدقه و انفاق بيان مى‏شود و در اين آيه آمده است: «مثل كسانى كه انفاق مى‏كنند و قسمتى از اموالشان را در راه خدا به فقراء و مساكين مى‏دهند، همچون يك دانه است كه هرگاه در زمينى حاصلحيز و مستعد كاشته شود، رشد و نموّ مى‏كند، به هفت خوشه تبديل مى‏شود و در هر خوشه يكصد دانه جاى مى‏گيرد» يعنى انفاق تا هفتصد برابر اجر و پاداش دارد و حتى بيش از اين زيرا كه خداوند براى هر كس كه بخواهد آن را مضاعف، دو برابر يا بيشتر، مى‏كند.
پى‏نوشت‏
1. آيه 261 سوره بقره
مثالهاى زيباى قرآن ج 1، حضرت آيت الله‏العظمى مكارم شيرازى


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.