چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

در آموزه هاي ديني ما آمده كه مداومت و بقاي بر عمل به مراتب اشد و سخت تر از نفس عمل است در اين رابطه سوال اصلي اين است كه چه علل و عواملي موجب مي شود كه مردم و مسئولين بتوانندعظمت انقلاب و دستآوردهاي شگرف آن راحفظ كرده و در طول زمان استمرار بخشند؟


پاسخ :
علل و عواملي كه موجب بقا و تداوم حركت انقلاب اسلامي در طول زمان مي شود بسيار حياتي و حائز اهميت است و در وصيت نامه سياسي الهي امام خميني (ره) بر آن تاكيد شده است . امام راحل (ره)دراين رابطه فرمودند:
«يك وصيت به ملت شريف ايران و ساير ملتهاي مبتلا به حكومتهاي فاسد و دربند قدرتهاي بزرگ مي كنم. اما به ملت عزيز ايران، توصيه مي كنم كه نعمتي كه با جهاد عظيم خودتان و خون جوانان برومندتان به دست آورديد، همچون عزيزترين امور قدرش را بدانيد و از آن حفاظت نماييد و در راه آن كه نعمت عظيم الهي و امانت بزرگ خداوندي است كوشش كنيد و از مشكلاتي كه در اين صراط مستقيم پيش مي آيد نهراسيد كه «ان تنصروالله ينصركم و يثبت اقدامكم» (محمد - 7) و در مشكلات دولت كوشا باشيد و دولت و مجلس را از خود بدانيد و چون محبوبي گرامي از آن نگهداري كنيد.» (1)
آري شكر عملي نعمت انقلاب اسلامي و دستآوردهاي عظيم آن، بر همه ما واجب است. در اينجا به نحو اجمال به اهم عواملي كه موجبات بقا و استمرار انقلاب را فراهم مي آورد از ديدگاه قرآن در دو بخش مردم و نظام بيان مي كنيم:
الف) وظايف مردم

1- پاسداشت نعمت پيروزي

قرآن كريم بارها به يادآوري نعمت هاي الهي امر كرده است. در سوره مائده آيه 7 مي فرمايد: «به ياد آوريد نعمتي را كه خدا بر شما ارزاني داشته و نيز پيماني را كه شما را به عمل به آن متعهد گردانيده است. آن گاه كه گفتيد شنيديم و اطاعت كرديم و از خدا پروا كنيد كه خداوند به آنچه درون سينه ها است آگاه مي باشد.»
بنابر اين بر مردم لازم است كه نصرت الهي و نعمت انقلاب را پيوسته به ياد آورند و آن را با تمام وجود پاس بدارند.

2- حفظ آمادگي دفاعي

هوشياري و آمادگي مردم مسلمان با تمام قوا و در حد اعلاي توان لازمه مسلماني و موجب بقا و استمرار پيروزي است.
قرآن كريم در سوره انفال آيه 60 مي فرمايد: «هرچه در توان داريد از نيرو و اسبهاي ورزيده آماده كنيد تا به وسيله آن، دشمن خدا و دشمن خودتان را بترسانيد...»
درحقيقت اين آيه شريفه دستور آماده باش عمومي و همه جانبه در همه زمان ها و مكان ها صادركرده است كه در پرتو آن احاد جامعه اسلامي و مسلمانان موظف اند كه تمام قواي خود را تا حد امكان پرورش دهند و موجب شوكت و عظمت و عزت حكومت اسلامي در برابر دشمنان شوند.

3- بيداري و هوشياري

بيداري و هوشياري امت مسلمان عامل ديگري دربقا و استمرار پيروزي انقلاب و حفظ دستآوردهاي آن است. قرآن كريم در سوره حديد آيه 16 مي فرمايد: آيا براي كساني كه ايمان آورده اند وقت آن نرسيده كه دلهايشان به ياد خدا و آن حقيقتي كه نازل شده نرم و فروتن شود و مانند كساني نباشند كه از پيش بدانها كتاب داده شده، پس انتظار بر آنان به درازا كشيد و دلهايشان سخت گرديد و بسياري از آنها نافرمان بودند؟
از مهم ترين مصاديق بيداري اسلامي در عصر حاضر، فهم صحيح و دقيق از آميختگي دين با سياست و اداره اجتماع بشري، توجه به آسيبها و پيامدهاي سوء و جبران ناپذير حكومت طاغوت و دشمن شناسي و كسب آمادگي براي مقابله با دشمنان است.

4- بصيرت و معرفت قلبي

مردم مسلمان بايد همچون رهبر با بصيرت و بينايي و آگاهي كافي به تكاليف الهي خود عمل كنند. اين همان ديدگاهي است كه قرآن كريم در سوره يوسف آيه 108 مي فرمايد: «بگو اين راه من است كه من و هر كس كه پيرو من است با بصيرت (همه مردم) را به سوي خدا دعوت مي كنيم و منزه است خدا و من از مشركان نيستم.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.