چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

كيفيت تسلط امام زمان (عج) بر تمام جهان چگونه خواهد بود عادى يا معجزه؟


پاسخ :
آيت الله صافى گلپايگانى در اين زمينه مى‏فرمايد:
بر حسب روايات و احاديث شريفه، وقتى حضرت صاحب الامر(عج) ظاهر مى‌‏شود، نخست سيصد و سيزده نفر نفر از خواص اصحاب آن حضرت در مكه معظمه در خدمت ايشان حاضر مى‌‏شوند و وقتى عده‏‌ى اصحاب و اجتماع كنندگان به ده هزار نفر رسيد، از مكه خارج مى‏‌شوند و قيام خود را آغاز مى‌‏كنند. مثلا در كتاب الارشاد از شيخ مفيد(ره) حديثى از امام صادق(ع) در مورد ظهور حضرت قائم(عج) نقل شده كه در ضمن آن آمده است: «و قد وافاه ثلاثمائة و بضعة عشر رجلا فيبايعونه و يقيم بمكه حتى يتم اصحابه عشرة آلاف نفس ثم يسير منها الى المدينه؛ (به نقل از منتخب الأثر، ص 468) و در بسيارى احاديث ديگر به جاى ثلاث مائة و بضعة عشر (سيصد و چند نفر) دقيقا مشخص شده است كه آن افراد اوليه ثلاث مائة و ثلاثة عشر (سيصد و سيزده نفر) بوده‌‏اند.(رک: منتخب الأثر، صص 475 - 6)
غلبه‏‌ى آن حضرت و حكومت جهانى اسلام هم ممكن است به طور اعجاز و خرق عادت انجام يابد و هم ممكن است با فراهم شدن اسباب و علل ظاهرى باشد. ممكن است به هر دو نوع واقع شود؛ چنان كه پيشرفت و غلبه‏‌ى پيامبر اكرم(ص) و قواى اسلام به هر دو نوع بود.
اما به طور اعجاز و خرق عادت، محتاج به توضيح نيست كه حصول چنين غلبه‌‏ى مطلق براى آن حضرت، به خواست خداوند امرى ممكن و معقول و با وعده‌‏هاى صريح و بشارت‏‌هاى حتمى است كه در قرآن مجيد و احاديث متواتر داده شده است كه بدون شبهه حاصل خواهد شد و خداوند به مصداق آيه‌‏ى: كم من فئة قليلة غلبت فئة كثيرة باذن الله (بقره 249/2: چه بسيار گروه‌‏هاى اندكى كه به اذن خدا بر گروه‌‏هاى پر جمعيت غلبه كرده‎‏اند)، آن حضرت و اصحابش را بر تمام ملل غالب خواهد ساخت.
اما از لحاظ اسباب علل ظاهرى، حصول چنين فتح و غلبه و تشكيل آن حكومت الهى ممكن و عملى خواهد بود؛ زيرا آن حضرت در موقعى ظهور خواهد كرد كه اوضاع و احوال اجتماعى و اخلاقى و سياسى، زمينه را براى پذيرش آن حضرت آماده كرده است. شاهد اين حقيقت، همان ظهور رسول اكرم(ص) و پيشرفت سريع اسلام در قرن اول است كه يكى از علل ظاهرى آن، پيروزى‏‌هاى پياپى، فساد اوضاع اجتماعى و ادارى ايران و روم بود و اين كه مردم اين كشورها را براى قبول يک دعوت الهى و حكومت عدالت جويانه آماده كرده بود و اوضاع جهان براى قبول دعوت حضرت امام زمان(عج) -كه همان دعوت به اسلام و قرآن است- مطابق روايات، به مراتب از اوضاع عالم در زمان بعثت پيامبر اسلام(ص) آماده‎‏تر خواهد بود. (آيت الله صافى گلپايگانى، پاسخ به ده پرسش، صص 19 - 22، با تلخيص فراوان)
البته آنچه صحيح‌‏تر به نظر مى‌‏رسد، اين است كه اين غلبه در نتيجه‏‌ى هر دو خواهد بود؛ زيرا مطابق احاديث، اين غلبه جز در سايه‌‏ى نبردهاى سخت و كمرشكن حاصل نمى‏‌شود؛ يا در وصف صلابت و استوارى اصحاب امام(ع)، مطالب عظيمى گفته شده است. (رک: منتخب الأثر، ص 486)همچنين بر ضرورت آماده شدن زمينه براى ظهور ايشان تأكيد شده است كه همه‌‏ى اين موارد، بر نقش علل ظاهرى در اين غلبه دلالت دارد. از طرف ديگر، باز در احاديث درباره‌‏ى امدادهاى الهى نسبت به ايشان مطالب متعددى آمده است و اساسا يكى از سنت‌‏هاى الهى، امداد غيبى رساندن به كسانى است كه در راه او گام برمى‏‌دارند: و لينصرن الله من ينصره(حج 40/22: و قطعا خداوند كسى را كه به يارى [دين) او برخيزد، يارى مى‌‏كند) كه اين‏ها بر تأثير عوامل غيبى در اين غلبه دلالت دارد. (براى بحثى كلى درباره‏ى نقش امدادهاى غيبى در امور مؤمنان، رک: مرتضى مطهرى، امدادهاى غيبى در زندگى بشر)
در پايان، توجه به یک نكته اهميت دارد و آن اين است كه در روايات متعددى، تعبير «قيام بالسيف» آمده است. (چنان كه آيت الله صافى گلپايگانى نيز متذكر شده است: مقصود از خروج با شمشير، مأموريت به جهاد و توسل به اسلحه براى اعلاى كلمه‌ى حق است [نه اين كه ضرورتا استفاده از شمشير، مراد باشد.) بنابراين قيام با شمشير، كنايه از قيام با اسلحه و پيكار و جهاد و همچنين تعيين نوع مأموريت آن حضرت است و اين كه آن حضرت، مأمور به مصالحه با كفار نيست. البته بديهى است كه آن حضرت و اصحابش از هر اسلحه‌‏اى كه در زمان ظهور ايشان متداول و استعمال آن مورد نياز باشد، براى جهاد با كافران و ستمكاران استفاده خواهند كرد. (پاسخ به ده پرسش، ص 24)


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.