چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

عوارض و خواص كندورانگو چیست؟


پاسخ :
عوارض جانبي:
اطلاعات به دست آمده از طريق مطالعه بر روي حيوانات:
اثرات سمي خاصي به دارو يا فرآورده‌هاي مايع حاصل از گياه نسبت داده نشده است. هرچند كه گونه‌هاي خاصي از اين گياه كه در يونان يافت مي‌شوند، Marsdenia erecta، به عنوان عامل ايجاد مسموميت‌هاي شديد در حيوانات علف‌خوار معروف هستند. جزء گليكوزيد استري كندورانگين، كه در هر دو گونه به ميزان برابر موجود است، مسئول اثرات سمي آن مي‌باشد.
در آزمايشات انجام گرفته بر روي حيوانات، علائم مشخصي از مسموميت بعد از تجويز وريدي، زيرپوستي يا خوراكي محصول خام جدا شده و از كندورانگين مشاهده شده است. اين علائم عبارتند از: افزايش ترشح بزاق، استفراغ، افزايش فعاليت همراه با كاهش تعادل، افزايش نبض و تنفس، حملات تشنجي و بالاخره مرگ، درنتيجه فلج تنفسي.
حدود 100 سال قبل، در يك مقاله، موارد مشابهي در مورد مسموميت با كندورانگين توضيح داده شده بود و تحقيقات بيشتر توسط Jodelbauer نيز اين موضوع را مشخص نمود. علائم مسموميت، مشابه علائم ايجاد شده توسط تزريق ساپونين‌ها مي‌باشد. با درنظر گرفتن فرم تجويز كندورانگين، مقادير LD براي گربه و سگ بدين قرار است:
20 ميلي‌گرم بر كيلوگرم به طور وريدي، 30 ميلي‌گرم بر كيلوگرم به فرم زيرپوستي و 45ـ40 ميلي‌گرم بر كيلوگرم به طور خوراكي، در طي آزمايشات انجام گرفته بر روي موش، محصولي از كندورانگين حاصل از M.erecta به فرم داخل صفاقي تجويز گرديد كه LD آن 300 ميلي‌گرم بر كيلوگرم برآورد شده است. Hayashi و همكارانش، طي تحقيقات خود درخصوص فعاليت ضدسرطاني كندورانگو گليكوزيدهاي تفكيك شده، مقادير LD50 را مشخص نمودند:
كندورانگو گليكوزيد Ao: 75 ميلي‌گرم بر كيلوگرم
كندورانگو گليكوزيد Bo: 615 ميلي‌گرم بر كيلوگرم
كندورانگو گليكوزيد Co: 375 ميلي‌گرم بر كيلوگرم
كندورانگو گليكوزيد Do: 630 ميلي‌گرم بر كيلوگرم
مقادير 2 مشتق ديگر Do، 603 و 642 ميلي‌گرم بر كيلوگرم مي‌باشد.

اطلاعات به دست آمده از طريق مطالعه بر روي انسان:
تاكنون، ظاهراً هيچ‌گونه عوارض جانبي مشخص در اثر تجويز مقادير درماني فرآورده‌هاي مايع دارو (كه قبلاً به آنها اشاره شد) مشاهده نشده است. مطابق بررسي‌هاي انجام شده توسط نويسنده، به تازگي، درخصوص سميت دارو يا تركيبات جدا شده آن، تحقيقي انجام نشده است.
باتوجه به دانسته‌هاي اخير، هيچ‌گونه استدلال مخالفي نسبت به استفاده درماني اين دارو يا فرآورده‌هاي مايع آن در غلظت‌ها و مقادير معمول وجود ندارد.

قابليت جهش‌زايي و سرطان‌زايي:
پوسته كندورانگو به شكل عصاره آبي يا متانولي، در رشته‌هاي TA100 , TA98 سالمونلاتيفي موريوم هيچ‌گونه جهشي ايجاد نكرده است. درخصوص قابليت سرطان‌زايي آن اطلاعي در دست نيست.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.