چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

شیعه می گوید که هزاران صحابه در غدیر خم حضور داشتند، و همه شنیدند که پیامبر (ص) علی را به عنوان جانشین خود بعد از وفاتش تعیین کرد؛ اگر چنین است پس چرا از هزاران صحابه یکی به خاطر غصب شدن حق علی اعتراض نکرد، حتی عمار بن یاسر و مقداد بن عمرو و سلمان فارسی چیزی نگفتند و یکی از این ها نگفت: ای ابوبکر چرا خلافت را از علی غضب می کنی و حال آن که می دانی که پیامبر (ص) در غدیر خم چه گفت؟!


پاسخ :
اصل وقوع حادثه غدیر از طریق نقل متواتر تاریخی اثبات شده است.
تاريخ نويسان با ثبت وقايع ، به صحت اين مطلب اذعان كرده‏اند. حجيّت اين مطلب به قدرى بود كه در ادبيات، كلام، تفسير و حتى معاجم حديثى معتبر اهل سنّت و شيعه راه پيدا كرد به نحوى كه نسائى دانشمند بزرگ اهل تسنّن، حديث فوق را به 250 سند نقل كرده است.
اما در پاسخ سؤال شما باید گفت که: اساساً عموميّت عدم اعتراض صحابه در سقيفه، مورد نقض و ابطال است؛ البته حضرت على (ع) طبق وصيّت پيامبر(ص) ، مأمور بود که نگذارد جامعه به دو دستگی کشیده شود، لذا ایشان بارها در مواقع مختلف با استناد به حدیث غدیر تنها به مخالفت قولی اکتفا کردند.
بزرگانى چون سلمان، مقداد، طلحه و... در اعتراض به سران سقيفه، كوتاهى نكردند و حتى زبير، به سوى سردمداران سقيفه شمشير كشيد.
اما گروهى كه سكوت را پسنديدند؛ يا به خاطر رعايت مصلحت و دورى از تفرقه و خونريزى بود. و يا از روى ترس و تهديد عمّال خليفۀ وقت. و يا اين كه خود از سركار آمدن اين گروه بهره‏هاى فراوانى مى‏بردند.

منبع: http://farsi.islamquest.net


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.