چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

در جريان زندگى حضرت سليمان عليه السلام و در حالات ايشان هست كه خداوند متعال به ايشان ملك و حكومتى عطا فرموده كه به هيچ كس نداده، آيا علت خاصى است كه خداوند، چنين ملك و قدرتى را به ساير پيامبران عطا نفرموده است؟!


پاسخ :
پيش از پاسخ، بايد به عنوان مقدمه، به پرسش و پاسخ ديگرى توجه نمود. آن پرسش اين است: مى‏دانيم هدف پيامبران و علت ارسال ايشان از جانب خداوند؛ رساندن كلام الهى و برنامه‏ى رستگارى به بندگان و دعوت به توحيد ناب كه بهترين ارمغان موحدان الهى است، مى‏باشد. پس چرا بايدهر كدام از آنان داراى سيره و شخصيت خاص باشد و اساساً انبيا چه نيازى به قدرت، ملك و حكومت گسترده دارند؟
در پاسخ مى‏توان گفت: اولاً ايجاد توازن در برخى امور و اجراى بسيارى از مسايل دينى، بدون در اختيار داشتن قدرت و حكومت ممكن نيست. مثل قوانين مالى، جهاد و... حال اگر حاكمان براى فرمايشات انبياى الهى، احترامى قايل نشوند و در اجراى امور دينى كوتاهى نمايند، بر خود ايشان واجب است تا زمام امور را به دست گرفته و در عملى كردن خواسته‏هاى خداوند متعال، تمام سعى خود را مبذول كنند.
ثانياً اعطاى ملك و قدرت از جانب خداوند به پيامبران، به منظور اتمام حجت با حاكمان كافر بوده است تا ادعا نكنند كه اگر هر كسى در موقعيت آنها قرار مى‏گرفت؛ دچار وسوسه‏هاى شيطان مى‏شد، فريب او را مى‏خورد و در نهايت در ورطه‏ى گناه و ظلم فرو مى‏رفت!
ثالثاً تبليغ انبيا تنها براى مردم عادى نبوده و دولتمردان نيز مخاطبان ايشان هستند. ملوك و قدرتمندان جامعه نيز مانند ديگران نيازمند اسوه و پيشوا و راهنما مى‏باشند تا در حكمرانى خود، به او تمسك نموده و از راه راست خارج نشوند. از اين رو لازم است تا برخى از انبيا در روند رسالت خويش صاحب ملك و قدرت شوند؛ تا الگويى مناسب براى حاكمان وقت و آينده باشند.
پس خدا به برخى از پيامبران چون سليمان عليه السلام طالوت، محمد صلى الله عليه وآله و... حكومت را ارزانى داشت تا ديگران راه صحيح زندگى را از ايشان آموخته و بدانند كه در هر موقعيتى كه قرار بگيرند و عهده‏دار هر حكومتى كه باشند؛ تحت اراده‏ى الهى، بوده[1] و موجود ضعيفى مى‏باشند كه بود ونبودشان به خواست و تفضل او بستگى دارد. اين مطلب را در جريان اعطاى ملك به سليمان نبى ‏عليه السلام، دعاهاى ايشان به درگاه خدا و يا داستان فوت حضرت سليمان عليه السلام؛ به وضوح و روشنى مى‏توان ملاحظه كرد.
حال در جواب به اصل سؤال، يعنى علت انحصار گستردگى چنين ملك حكومتى در سليمان نبى‏عليه السلام مى‏توان گفت:
1. اگر با اعطاى ملك مطلق و حكومتى فراگير، به فردى از انبيا، هدف‏هاى بيان شده حاصل شوند، ديگر نيازى به تكرار آن حكومت از جانب خداوند، نيست. و در كار خداوند حكيم تكرار عبث و بدون فايده وجود ندارد.
2. مُلك و سلطنت انحصارى حضرت سليمان عليه السلام كه بعد از درخواست آمرزش از خداوند مى‏باشد، بر اساس تقاضاى آن حضرت است كه به خداوند متعال عرض مى‏دارند كه بارالها، حكومتى را به من ارزانى دار كه غير از من كسى را سزا نباشد.[2] پس علت انحصار حكومت سليمان عليه السلام را بايد در دعا و تقاضاى خود ايشان جستجو كرد.
3. انبيا عليهم السلام چيزى را براى خود نمى‏خواهند و صرفاً در پى انجام مأموريت خويش يعنى رسانيدن كلام الهى به مردم هستند. اما گاه در اين رهگذر از جانب كفار و شياطين، مشكلات فراوانى بر سر راه ايشان قرار مى‏گيرد. يكى از عمده‏ترين اين مشكلات در زمان حضرت سليمان‏عليه السلام رخ داد. در روايتى از پيامبر صلى الله عليه وآله آمده است كه: "سليمان‏عليه السلام درخواست خويش را براى حكومتى گسترده، بر فساد (و غلبه‏ى‏بر) شياطين، مترتب كرده است."[3] براى از بين بردن توطئه‏ى دشمنان، بايد از حربه‏ى خودشان يعنى قدرت دافعه‏اى از همان جنس استفاده كرد. البته به گونه‏اى كه اين قدرت دافعه فراتر از نيروى وارده باشد تا ضربه‏اى به پيكر شريعت و متدينان وارد نگردد.
با ضميمه نمودن روايت فوق به آيه‏ى صد و دو از سوره‏ى مباركه‏ى بقره[4] و درخواست خود حضرت سليمان عليه السلام روشن مى‏گردد در عصر آن پيامبر بزرگ الهى، راه نفوذ شياطين به وسيله‏ى قدرت‏هاى خاصى مانند سحر و طلسم بوده است كه در ذهن آدمى و يا حيوانات اثر كرده و ايشان را مطيع مى‏سازد. از اين روى سليمان عليه السلام براى غلبه بر اوضاع آشفته‏ى آن روز، بايد قدرتى از همان نوع مى‏داشت تا برايشان مسلط شود.
لازمه‏ى چنين قدرتى، آشنايى با زبان حيوانات،[5] تسلط بر علوم ماورايى وبه تسخير در آوردن جنيان و... است. و وجود چنين قدرت‏هايى سبب ظهور حكومت بلامنازع و منحصر به فرد سليمان عليه السلام مى‏باشد.
4. از دعاى حضرت سليمان عليه السلام به درگاه خدا، معناى ديگرى نيز، مى‏توان فهميد و آن تقاضاى معجزه‏ى ايشان از خداوند متعال مى‏باشد.
هر پيامبرى، بايد براى صحت ادعاى نبوت خود، معجزه، يعنى عملى و يا چيزى كه از ديگران برنيايد، ارايه دهد؛ از طرفى اعجاز انبيا بايد مطابق با علوم زمانه و خواستگاه اجتماعى آن عصر باشد.
در بخش سوم پاسخ بيان گرديد كه علوم ماورايى، بسيار مورد تقاضاى مردم هم عصر سليمان‏عليه السلام بود و مردم براى رسيدن به قدرت و آن هم از طريق غير متعارف، علاقه‏ى فراوانى نشان مى‏دادند. به همين سبب معجزه‏ى حضرت سليمان نيز بايد در همين جهت صادر شود تا موجب اقبال عمومى شده و اتمام حجتى براى مردم باشد. از اين رو، سليمان‏عليه السلام تقاضاى ملكى منحصر به فرد مى‏كند و خداوند حكيم نيز، در پاسخ به تقاضاى پيامبرش، حكومتى فراگير، به عنوان معجزه، به او عطا مى‏كند، به گونه‏اى كه باد را به تسخيرش در مى‏آورد، جنيّان را در دست او اسير مى‏گرداند و زبان حيوانات را به حضرتش مى‏آموزد.
5. در روايت‏هاى متعددى از پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله نقل شده است كه فرمود: "همانا به خداوند سوگند، به ما عطا شده است آنچه كه به سليمان عطا شد و آنچه كه به او و به ساير انبيا عطا نشد!..."[6]
از اين روى، پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله، از ملك و قدرتى، بيش از آنچه كه نصيب حضرت سليمان عليه السلام گرديده بود، بهره‏مند بود.
در پايان بايد گفت: در داستان حكومت سليمان‏عليه السلام و يا مبدأ قدرت وى و نيز برخورد و منش حضرت، خرافه‏هاى فراوانى ميان برخى از عوام عموميت پيدا كرده است. از اين رو لازم است تا پويندگان واقعيت، به مطالعه‏ى دقيق منابع صحيح اسلامى پرداخته و از نقل خرافات دورى گزينند.
پی نوشتها:
[1] مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج 19، ص 279.
[2] "قال رب... هب لى ملكاً لاينبغى لأحد من بعدى..." ص، 35.
[3] البخارى، محمد بن اسماعيل، صحيح بخارى، ج2، ص 61.
[4] "واتبعوا ماتتلوا الشياطين على مُلك سليمان و ماكفر سليمان... يعلمون الناس السحر...".
[5] قمى، ابى الحسن، على بن ابراهيم، تفسير قمى، ج 2، ص 236.
[6] علامه‏ى مجلسى، بحارالانوار، ج 14، ص 86.
منابع و مآخذ
1. البخارى، محمدبن اسماعيل، صحيح بخارى، انتشارات دار الفكر، بيروت.
2. قمى، ابى الحسن، على بن ابراهيم، تفسير قمى، دار الكتاب، قم، چاپ چهاردهم، سال 1367 ه.ش.
3. مكارم شيرازى، تفسير نمونه، دار الكتاب الاسلامية، چاپ بيست و سوم.
4. بحارالانوار، علامه مجلسى، محمد تقى، دارالكتب الاسلامية، چاپ مروى، 1361 ه.ش.

منبع: http://farsi.islamquest.net


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.