چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

درباره سوختگي شيميايي چشم و درمان آن توضیح دهید.


پاسخ :
سوختگي‌هاي شيميايي چشم، مي‌توانند ديد را به مخاطره اندازند. اگر شغلتان مستلزم استفاده از مواد شيميايي خطرناک است، نسبت به خطرات آن هوشيار باشيد. از چشم‌هاي خود به وسيله عينک ايمني يا حفاظ‌دار، محافظت کنيد. از محل نزديک‌ترين منبع آب پاکيزه مطلع باشيد تا در موارد نياز، چشم را با آب فراوان شستشو دهيد. به ياد داشته باشيد محصولات پاک‌‌کننده مورد استفاده در خانه، به ويژه آنها که حاوي آمونياک و يا مواد سفيدکننده هستند و مواد شيميايي باغباني مي‌توانند صدمات جدي ايجاد کنند. تماس مستقيم و پاشيدن ماده شيميايي به چشم، خطرناک‌ترين حالت است اما گاز و غبار غليظ آنها نيز باعث صدمه مي‌شود. اگر ماده شيميايي، يک يا هر دو چشم شما را بسوزاند، متوجه وقوع آن مي‌شويد. چشم شما درد مي‌گيرد. به نور حساس شده يا دچار تاري ديد مي‌شويد.
درمان
بلافاصله چشمان خود را با آب پرفشار و تميز به مدت 15 تا 30 دقيقه بشوييد. براي ايجاد فشار مطلوب، سرخود را زير شير آب بگيريد يا از يک منبع تميز، آب را به داخل چشم بپاشيد. حين شستشو، چشم‌ها را تا حد امکان به‌طور کامل باز نگه داريد. سوختگي چشم، يک اورژانس شيميايي است و بايد بدون درنگ درمان شود.
به بخش اورژانس بيمارستان نزديک محل خود مراجعه کنيد يا با چشم پزشکتان تماس بگيريد. پزشک ممکن است براي معاينه و درمان چشم از داروي بي‌حسي موضعي به منظور کاهش درد استفاده کند. بسته به وسعت آسيب، ممکن است چشم با نوار زخم‌بندي بسته شود يا با يک آنتي‌بيوتيک درمان شده و به چشم فرصت ترميم خود به خود داده شود. صدمات جدي ملتحمه، قرنيه يا پلک ممکن است به ترميم جراحي نياز داشته باشد که بعدا انجام خواهد شد.
منبع: www.salamat.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.