چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آيا مراد از وضو گرفتن، طهارت ظاهري است؟


پاسخ :
خير، مراد طهارت ظاهري نيست. اگر خداوند درباره وضو گرفتن مي فرمود وضو بگيريد براي آنكه پاك شويد، انسان خيال مي كرد كه اين آب ظاهر بدن را شستشو مي كند و به انسان طهارت ظاهري مي دهد؛ اما اين معنا را درباره تيمم هم مي فرمايد، كه تيمم بگيريد، صورت را خاك آلود كنيد، تا پاك شويد. آب ممكن است انسان را به طهارت ظاهري طاهر كند؛ اما دستها را خاك آلود كردن و به صورت كشيدن، انسان را به «طهارت معنوي» مي رساند.
در تشريح تيمم مي فرمايد «فَلَم تَجدوا ماءً فَتيمَّموا صَعيداً طَيّباً فامْسَحوا بِوُجوهكم و أَيدِيكم منه ما يُريد الله ليجْعل عليكم مِنْ حَرَجٍ ولكن يُريد ليُطهّركم و لِيُتمّ نِعمته عَليكم لَعلّكم تَشكرون» مائده/6 [آنجا كه آب نيافتيد از خاك طيب و پاك استفاده كرده و تيمم كنيد. چهره و دستها را از معبد روي زمين خاك آلود و مسح كنيد. خدا نمي خواهد بر شما تنگ بگيرد، ليكن اراده پاكي شما را نموده و مي خواهد نعمت خويش را بر شما تمام كند. باشد كه سپاس گزاريد.]
برخي از فقها از اينكه انسان تنها دست به سنگ صاف بزند و به صورت بكشد اشكال كرده گفته اند چون در آيه كريمه آمده «منه» پس چيزي بايد از زمين به صورت انسان بچسبد؛ بايد صورت را خاك مالي كرد تا گرد و غبار از زمين به صورت بچسبد.
آنگاه فرمود خداوند نمي خواهد هيچ گونه دشواري بر شما تحميل كند بلكه مي خواهد شما را پاك كند. معلوم مي‎شود انسان از اين كه در تيمم خاك را به صورتش مي‎مالد پاك مي‎شوداز چه چيزي پاك مي شود؟ بديهي است اين عمل غرور و تكبر را از انسان مي گيرد و انسان را تطهير مي كند. اگر انسان را تطهير كرد ديگر انسان در برابر خواسته خداوند سخني ندارد؛ نمي گويد «من نظرم آن است» پس طهارتي كه مطلوب پروردگار است پاك شدن از غرور و كبر است.
www.eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.