چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

واقعا علت اصلي جوش‌هاي صورت چيست؟ آیا تغذيه بي‌اثر است. اگر اين‌طور است، چرا با مصرف گرميجات مانند شيريني و شکلات، جوش‌هاي من تشديد مي‌شوند؟


پاسخ :
واقعيت اين است که در شکل‌گيري جوش‌هاي صورت، چربي پوست دليل اصلي است. عمده کساني که جوش مي‌زنند به دليل پوست چرب‌شان است. معمولا از بلوغ تا حدود 35 سالگي اين جوش‌ها پيدا مي‌شوند. اگر مي‌خواهيد بررسي کنيد که تا کي ادامه خواهند داشت مي‌توانيد به خانواده‌تان رجوع کنيد. براي مثال، اگر مادر شما تا 30 سالگي هنوز جوش مي‌زده، بروز آن در شما بعيد نيست و شما هم بايد درمان‌هاي نگه‌دارنده خود را تا آن سن ادامه دهيد.
به هر حال، شاخي شدن فوليکول مو و چربي که دهانه‌اش روي پوست بسته مي‌شود و وجود ميکروب خاصي روي پوست موجب بروز التهاب و آکنه مي‌شوند. درباره باور مردم مبني بر اينکه شيريني و ادويه‌ها با تشديد آکنه مرتبط است بايد بگويم بررسي و تحقيقات نشان داده مواد غذايي ارتباطي با آکنه ندارند ولي اگر خود بيمار چند بار مصرف فلان‌ ماده را در بروز آکنه تاييد کرده است بايد پرهيز کند. تحقيقات متخصصان پوست نشان مي‌دهد که در اغلب مواقع رژيم غذايي خاصي نياز نيست و اينکه بچه‌ها در سنين بلوغ به دليل جوش نزدن از مصرف مواد غذايي مهمي چون گردو، خرما و غيره خودداري مي‌کنند صحيح نيست. البته مواردي هستند که در بروز يا تشديد آکنه موثرند مانند استرس، کم‌خوابي، تغييرات هورموني در دوران عادت ماهانه و نورآفتاب. البته بايد يادآوري کنم که نور آفتاب اثر ثابتي ندارد و در بعضي افراد موجب بهبود آکنه و در برخي ديگر به تشديد آن مي‌انجامد. مصرف مواد آرايشي نيز که خاصيت کومدوژنيک دارند مهم است به خصوص نبايد از پودر چرب آرايشي استفاده کنيد چون آکنه را تشديد مي‌کند.
www.salamat.com


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.