پرسش :
مگر داخل کعبه مملو از «بت» نبود. پس آیا امام علی (علیهالسلام) در بتکده به دنیا آمد؟!
پاسخ :
کعبه اولین خانهای است که خداوند آن را برای عبادت و هدایت همهی انسانها قرار داد، چنان چه میفرماید:
«إِنَّ أَوَّلَ بَيتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذي بِبَكَّةَ مُبارَكاً وَ هُدىً لِلعالَمينَ» (آل عمران – 96)
ترجمه: اولين خانه عبادتى كه براى مردم بنا نهاده شد، آن خانهاى است كه در مكه واقع است، خانهاى پر بركت كه مايه هدايت همه عالميان است.
پس، کعبه هیچگاه در طول تاریخ بتکده نبوده است. اما در دورههای متفاوتی، محیط و غلبه با کفار و بت پرستها بود. در آن دوران نیز کعبه بتکده نشد، بلکه چون جای مقدسی برای عبادت خدا بود، برخی نمونهای از بتهای دستساز خود را برای نزدیکی بیشتر به خدا در کعبه که خانهی خدا بود آویزان می کردند. و هر گاه که شرایط متفاوت میشد، انبیاء، اولیا یا حتی مؤمنین سعی میکردند خانهی خدا را از این آلودگی پاک کنند. چنان چه خداوند متعال به حضرت ابراهیم خلیل علیهالسلام دستور میدهد که مکان کعبه که ساختمانش در آن زمان خراب شده بود برود، ابتدا آن را از آلودگی شرک پاک و طاهر کند و سپس آنجا را آماده برای عبادت موحدین نماید.
«وَ إِذ بَوَّأْنا لِإِبراهيمَ مَكانَ البَيتِ أَنْ لا تُشرِك بي شَيئاً وَ طَهِّر بَيتِيَ لِلطَّائِفينَ وَ القائِمينَ وَ الرُّكَّعِ السُّجُودِ» (الحج - 26)
ترجمه: و (اى پيامبر! ياد كن از) آنگاه كه براى ابراهيم جاى خانه كعبه را معين (و مبين) ساختيم (و او خانه را تجديد بناء كرد و وحى فرستاديم باو) كه هيچ چيز را (نه در وجود و نه در پرستش) با من شريك مساز، و خانه مرا براى طواف كنندگان و ايستادگان (براى نماز آنعهد) و ركوع كنندگان سجود كنندگان پاك كن.
پیامبر صلواتالله علیه و آله نیز پس از فتح مکه، خود ستون قرار میگیرد و به دست علی علیهالسلام بیتها از کعبه بیرون میریزد تا همگان بفهمند که فقط با «دست ولایت» میشود دیندار بود و بتشکنی کرد و آن جا را برای عبادت موحدین از لوث وجود و آثار مشرکین پاک مینماید.
پس، کعبه از همان اول که در خلقت بنا شد، به عنوان «بیتالله»، یعنی «خانهی خدا» بوده است. چنان چه در خطاب به حضرت ابراهیم علیهالسلام، «بیتی» یعنی «خانهی من» میفرماید.
فاطمه بنت اسد نیز که یکی از موحدین بود، به خاطر آن که کعبه هم چنان «بیتالله» بود به آنجا میرود و اگر بتکده بود که به آنجا نمیرفت.
و خداوند حکیم نیز مقرر نمود تا حضرت علی علیهالسلام در کعبه به دنیا بیاید، تا همه بفهمند که اگر قبلهی ملائکه، آدم به عنوان اشرف مخلوقات بود، قبلهی آدم و بنی آدم، سنگ نیست، بلکه زادگاه «ولایت» (انسان کامل) است و با ولایتپذیری انسان موحد میگردد.
www.aviny.com
کعبه اولین خانهای است که خداوند آن را برای عبادت و هدایت همهی انسانها قرار داد، چنان چه میفرماید:
«إِنَّ أَوَّلَ بَيتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذي بِبَكَّةَ مُبارَكاً وَ هُدىً لِلعالَمينَ» (آل عمران – 96)
ترجمه: اولين خانه عبادتى كه براى مردم بنا نهاده شد، آن خانهاى است كه در مكه واقع است، خانهاى پر بركت كه مايه هدايت همه عالميان است.
پس، کعبه هیچگاه در طول تاریخ بتکده نبوده است. اما در دورههای متفاوتی، محیط و غلبه با کفار و بت پرستها بود. در آن دوران نیز کعبه بتکده نشد، بلکه چون جای مقدسی برای عبادت خدا بود، برخی نمونهای از بتهای دستساز خود را برای نزدیکی بیشتر به خدا در کعبه که خانهی خدا بود آویزان می کردند. و هر گاه که شرایط متفاوت میشد، انبیاء، اولیا یا حتی مؤمنین سعی میکردند خانهی خدا را از این آلودگی پاک کنند. چنان چه خداوند متعال به حضرت ابراهیم خلیل علیهالسلام دستور میدهد که مکان کعبه که ساختمانش در آن زمان خراب شده بود برود، ابتدا آن را از آلودگی شرک پاک و طاهر کند و سپس آنجا را آماده برای عبادت موحدین نماید.
«وَ إِذ بَوَّأْنا لِإِبراهيمَ مَكانَ البَيتِ أَنْ لا تُشرِك بي شَيئاً وَ طَهِّر بَيتِيَ لِلطَّائِفينَ وَ القائِمينَ وَ الرُّكَّعِ السُّجُودِ» (الحج - 26)
ترجمه: و (اى پيامبر! ياد كن از) آنگاه كه براى ابراهيم جاى خانه كعبه را معين (و مبين) ساختيم (و او خانه را تجديد بناء كرد و وحى فرستاديم باو) كه هيچ چيز را (نه در وجود و نه در پرستش) با من شريك مساز، و خانه مرا براى طواف كنندگان و ايستادگان (براى نماز آنعهد) و ركوع كنندگان سجود كنندگان پاك كن.
پیامبر صلواتالله علیه و آله نیز پس از فتح مکه، خود ستون قرار میگیرد و به دست علی علیهالسلام بیتها از کعبه بیرون میریزد تا همگان بفهمند که فقط با «دست ولایت» میشود دیندار بود و بتشکنی کرد و آن جا را برای عبادت موحدین از لوث وجود و آثار مشرکین پاک مینماید.
پس، کعبه از همان اول که در خلقت بنا شد، به عنوان «بیتالله»، یعنی «خانهی خدا» بوده است. چنان چه در خطاب به حضرت ابراهیم علیهالسلام، «بیتی» یعنی «خانهی من» میفرماید.
فاطمه بنت اسد نیز که یکی از موحدین بود، به خاطر آن که کعبه هم چنان «بیتالله» بود به آنجا میرود و اگر بتکده بود که به آنجا نمیرفت.
و خداوند حکیم نیز مقرر نمود تا حضرت علی علیهالسلام در کعبه به دنیا بیاید، تا همه بفهمند که اگر قبلهی ملائکه، آدم به عنوان اشرف مخلوقات بود، قبلهی آدم و بنی آدم، سنگ نیست، بلکه زادگاه «ولایت» (انسان کامل) است و با ولایتپذیری انسان موحد میگردد.
www.aviny.com