چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

فردي با مدرك ليسانس براي ازدواج 2 گزينه پيش رو دارد 1. ازدواج با يك فرد ديپلم ولي مومن و با حياء 2. ازدواج با يك دختر ليسانسه باز مومن كه بالاخره در محيط دانشگاهي با افراد نامحرم زيادي مواجه بوده است و وقايع و اتفاقات زيادي را پشت سر نهاده كه مسلما طبق احاديث از حياءاو كاسته شده است. شما كدامين را پيشنهاد مي كنيد. (آيا حديث پيامبر را مبني بر اينكه نبايد گذاشت دختران و زنان سواد بياموزند در معراج السعاده صحت دارد؟


پاسخ :
ازدواج يكي از حوادث مهم زندگي است و نقش مهمي در همه ابعاد زندگي انسان دارد، بنابراين هم دقت و مطالعه و تحقيق لازم است و هم مشورت با افراد مجرب و مورد اعتماد نكته ديگري در انتخاب همسر بايد مورد توجه قرار گيرد خانواده فرد مورد نظر است زيرا ازدواج صرفا پيوند دو فرد با يكديگر نيست بلكه پيوند دو خانواده است و خانواده (دختر و پسر) هم از نظر ژنتيكي و وراثتي و هم از نظر محيطي و تربيتي در شكل گيري شخصيت اعضا خود نقش دارد و علاوه بر اين بعد از ازدواج نيز خانواده دختر و پسر اين نقش مهم وراثتي و تربيتي را دارند.
بنابراين در انتخاب همسر فقط نبايد ويژگيهاي فردي آنها را در نظر گرفت بلكه ويژگيهاي خانوادگي آنها نيزمهم است. هر چه خانواده ها از نظر مذهبي، اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و تحصيلي بيشتر به هم نزديك باشند بهتر است زيرا همخواني و سازگاري بيشتري با يكديگر دارند از اين رو توصيه مي شود در انتخاب دو فرد مذكور علاوه بر ويژگيهاي شخصي وضعيت خانوادگي آنها نيز مد نظر قرار گيرد بعد از اين كه تحقيقات لازم هم در مورد خانواده ها و هم در مورد شخصيت آنها انجام گرفت هر كدام ميانگين و نمره آنها از ابعاد مختلف بيشتربود همان را انتخاب كنيد. اما اينكه فرموديد محيط دانشگاه ممكن است تأثير منفي گذاشته باشد و موجب كاهش حيا فرد شده باشد الزاما اين طور نيست زيرا بسياري از دانشجويان دختر در محيط دانشگاه حريم خود را بخوبي حفظ مي كنند و نه تنها دچار آسيب هاي اخلاقي و فرهنگي نمي شوند بلكه با رعايت حدود شرعي و كسب علم و دانش و مشاهده كردن برخي از حوادث ناگواري كه براي برخي دانشجويان اتفاق مي افتد با تجربه تر و كارآزموده تر مي شوند و بهتر مي تواند آسيب ها را شناسايي كنند و خودشان را در مقابل آن واكسينه و مقاوم نمايند. اما اينكه فرموديد ممكن است طبق برخي احاديث آن دختري كه در دانشگاه بوده از حيا او كاسته شده اين در صورتي است كه دختر حدود شرعي را مراعات نكند و خودش را در ارتباط با نامحرم حفظ نكند و اين مسئله فقط مربوط به دانشگاه نمي شود بلكه در كوچه و خيابان و پارك و مراكز عمومي نيز اگر دختران در ارتباط با نامحرم مراعات مسائل شرعي را نكنند به آنها آسيب وارد مي شود و حيا آنها كاهش پيدا مي كند. و در مورد علم آموزي و اهميت علم آموزي فرقي بين زن و مرد نيست پيامبر اسلام همه زنان و مردان مومن و مسلمان را به علم آموزي توصيه فرموده است . «طلب العلم فريضه علي كل مسلم و مسلمه» آري اگر علم آموزي موجب خدشه دار شدن ايمان، حيا و عفت و پاكدامني افراد شود در چنين مواردي بايد حفظ ايمان و حيا را در اولويت قرار داد و در صورت امكان محيط علم آموزي را تغيير و به محلي رفت كه در عين علم آموزي ايمان و حيا نيز حفظ شود.
www.eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.