دوشنبه، 22 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

سندرم فيبروميالژيا(FMS)چیست؟


پاسخ :
سندرم فيبروميالژيا، سندرم خستگي مزمن (CFS)و بيماري (gulf war) نشانه‏ها و علايم مشابهي دارند.
از مشخصات اصلي فيبروميالژيا، دردهاي منتشر و خستگي مزمن است. اين بيماري، بيشتر در دختران جوان بروز مي‏كند.
با وجود نامشخص بودن علل بيماري، ممكن است عفونتهاي مزمن سيستميك (اعم از باكتريايي، ويروسي و قارچي) در ايجاد بيماري نقش داشته باشند. گاهي بعضي از بيماران، پس از آسيب (تصادف، ضربه و...) علايم بيماري را نشان مي‏دهند. در اكثر بيماران كمبود ويتامين Aديده مي‏شود. به طور طبيعي سيستم ايمني با هر گونه عفونتي مبارزه مي‏كند مگر اينكه عامل عفونت در بافت يا ارگاني دور از دسترس سيستم ايمني مخفي بماند (مثلا در نورونهاي مركزي يا محيطي) كه در نتيجه منجر به علايم نشانه‏هايي مانند دردهاي منتشر و اختلال عملكرد ايمني در FMSو CFSمي‏شود. در اين بيماران حساسيت بيشتر به عوامل محيطي (مانند آلرژنها و مواد شيميايي) و ويروسهاي اندوژن ديده مي‏شود.
اگر عامل ايجاد بيماري باكتري يا ويروس باشد، با آنتي بيوتيكها و ضد ويروسها درمان را شروع مي‏كنيم. درمان در عفونتهاي باكتريهايي به طول مي‏انجامد. بسياري از پزشكان، درمان اين بيماران را داروهاي ضد افسردگي و درمان مشكلات عصبي مي‏دانند درحالي كه اگر عفونت عوامل مخفي عفوني در خون اين بيماران يافت مي‏شود بايد اين بيماران را همانند بيمار داراي عفونت سيستميك درمان كرد. يكي از توصيه‏هاي مهم پزشكان براي اين بيماران ورزشهاي هوازي مانند شنا است.
يكي از داروهاي جديدي كه در درمان درد ناشي فيبروميالژيا به كار مي‏رود Pregabalineاست.
لازم به ذكر است كه استفاده از اين داروها يا انجام حركات ورزشي در ابتدا باعث بدتر شدن علايم اين بيماران مي‏شود زيرا باعث مي‏شود تا مواد سمي بيشتري از اين ميكروارگانيسمها آزاد شود، سپس به آرامي اين بيماران رو به بهبود مي‏روند. يكي از عوامل ايجاد اين بيماري مي‏تواند مايكوپلاسما باشد. اين ميكروارگانيسم مي‏تواند با اجزاي ساختماني ديواره سلول ميزبان يكي شود و محصولاتي همانند Agهاي سلول ميزبان توليد كنند و در نتيجه منجر به ايجاد اتو آنتي بادي شود (پس مي‏توانيم اين بيماري را در زمره بيماريهاي خود ايمني محسوب كنيم به همين علت ميزان بروز آن در خانمها بيشتر است).
www.ch3.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.