سه‌شنبه، 23 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

من پسر 8 ساله دارم و کیسه ی صفرای او سنگ 6 میلی متری دارد . عده ای از دکترها می گویند که باید کیسه ی صفرا را بردارند ولی عده ای میگویند اگر عفونی شد آنرا بر می داریم . من به او کمتر چربی می دهیم . اما اشتهاء او کم است . می خواهم ببینم که اگر بخواهیم عمل کنیم . آیا سنگ را خارج می کنند یا کیسه صفرا را برمی دارند ؟ آیا خوردن تخم مرغ ارتباطی با کیسه ی صفرا دارد ؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر حسین خدمت، فوق تخصص گوارش و کبد:
اگر حمله ی درد ندارند و تکرارهم نشود احتیاج به عمل جراحی نیست . اگر زمانی این درد بوجود بیاید سنگ را همراه با کیسه ی صفرا در می آوردند . ما موردی نداریم که سنگ را در بیاوریم و کیسه ی صفرا جای خودش باقی بماند . تخم مرغ هم ربطی به این داستان ندارد . همه ی افراد میتوانند در هفته دو تا تخم مرغ بخورند چه مرد و چه زن و چه جوان و چه پیر . شاید چون قدیم کبد را با آلرژی می گفتند و سفیده ی تخم مرغ چون آلرژی زا است حالا هر فردی که یک مقدار آلرژیک است احساس می کنند که تخم مرغ هم نباید بخورد . زرده ی تخم مرغ چون ماکسیمم کلسترول مصرف روزانه فرد است . و اگر غذاهای دیگر را هم بخورد بالاخره کلسترول دارد بنابراین هفته ای دو تا تخم مرغ مشکلی پیش نمی آید ولی غذاهای پرچرب نخورند تا در آینده مشکلی پیش نیاید .
صفرا که از کبد تولید میشود از طریق مجاری کبدی به روده می ریزد و به هضم غذا کمک می کند . ضمن اینکه خود صفرا سمی ترین مواد بدن است که دفع میشود و هم غذا را هضم می کند . در زیر کبد یک کیسه ی سبز رنگ است و این کیسه همان کیسه ی صفرا است که محل سنگ است و اگر در آن سنگ بوجود بیاید کیسه با جراحی برداشته میشود ولی مجاری صفراوی سرجای خودش است و اگر عمل جرای دیر انجام بشود سنگ از کیسه ی صفرا به مجرا می آید و وقتی به مجرا بیاید دو تا عمل می خواهد که یک با ای آر سی پی یا اندوسکوپی از طریق روده است و بعد از 24 ساعت خود کیسه ی صفرا با سنگ هایش عمل میکنند .
www.ch3.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.