شنبه، 19 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

اگر پسر 5 ساله‏اي با آلت تناسلي خود بازي و آن را دستکاري کند، چگونه بايد با او برخورد کرد؟


پاسخ :
پيش از هر چيز، اطمينان يابيد که مشکل جسمي (خشکي پوست، خارش، سوزش و..) ندارد. مهم‏ترين عامل اين رفتار، کنجکاوي و براي آشنايي با اعضاي بدن است که حتي از نوپايي وجود دارد و در 3 تا 4 سالگي در قالب دستکاري و در سنين بالاتر در قالب دکتر بازي خود را نشان مي‏دهد.
اين گونه رفتار تا حدود 8 سالگي، بيشتر جنبه‏ي شناختي دارد، نه جنسي و اخلاقي، و اگر استمرار يافت، ممکن است به جهت فشارهاي روحي باشد و کودک، از اين طريق مي‏خواهد به آرامش برسد.
در صورتي که با چنين پديده‏اي مواجه شديد، با نرمي و آرامي برخورد کنيد و بگوييد: گويا درباره‏ي بدن خود کنجکاو شده‏اي! اين نشانه‏ي مرد بودن تو است. اگر کنجاوي‏ات ارضا شده، ديگر به بدن خود دست نزن. اين نهي بدين جهت است که با اين عمل، احساس لذت مي‏کند و اگر ادامه يابد، ممکن است در آينده که نيروي جنسي‏اش بروز مي‏يابد، به خود ارضايي و انحرافات جنسي دچار شود.
اشتباه بزرگ برخي والدين، نگاه ضد اخلاقي به اين مسأله است و با آن به شدت و خشونت برخورد مي‏کنند که پيامدهاي نامطلوبي دارد. برخورد خشن و توبيخ شديد کودک براي اين مسأله، سبب تبديل موضوعي روان شناختي به اخلاقي مي‏شود و کودک شما را حساس‏تر و در نتيجه در اين عمل تثبيت مي‏کند.
با توجه به اين که اين رفتار، از ديد کودک، خلاف اخلاق نيست، برخورد نسنجيده‏ي والدين سبب گيجي او مي‏شود؛ احساس گناه و افسردگي مي‏کند، و مهم‏تر از همه، از اين پس، براي پرسش‏ها و ابهام‏هاي جنسي خود، سراغ شما نمي‏آيد و ممکن است به ديگران مراجعه کند و به دليل ناآگاهي ديگران يا غرض‏ورزي آنان، اطلاعات نادرستي در زمينه‏ي مسائل جنسي به او منتقل شود و در آينده، مشکلاتي (عدم تن دادن به ازدواج و...) برايش پديد آيد.
منبع: کتاب نسیم مهر(1)، حجت الاسلام حسین دهنوی، انتشارات خادم الرضا(علیه السلام)


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.