شنبه، 19 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

پسر 15 ساله‏ام در دوران کودکي عاشق عبادت بود؛ اما اکنون به جهت جاذبه‏هايي چون رايانه، عبادتش کمرنگ شده است. لطفا مرا راهنمايي کنيد.


پاسخ :
دوره‏ي کودکي و نوجواني را هرگز با هم مقايسه نکنيد. کودک، به ويژه در 7 تا 10 سالگي به جهات عاطفي و احساسي و بيشتر، خوشايند والدين به عبادت روي مي‏آورد؛ ولي نوجوان به ويژه در سنين بلوغ، عاطفه‏اش کمتر مي‏شود و قوه‏ي عاقله و حس استقلال‏طلبي‏اش فزوني مي‏يابد؛ بدين جهت، ديگر براي والدين نماز نمي‏خواند و مايل است خود به ارزش عبادت برسد.
من برخلاف عقيده‏ي شما، چندان معتقد نيستم که جاذبه‏هاي عصر حاضر چون رايانه، سبب کمرنگ شدن عبادت مي‏شود و اگر استفاده از اين گونه ابزار؛ درست، با برنامه‏ريزي و نظارت باشد، نه تنها مانع عبادت و نزديکي به خدا نيست؛ بلکه مشوق نيز خواهد بود. زندگي مسلمانان معتقد به دين در سرزمين‏هاي غربي، يعني مهد اين گونه جذابيت‏ها، دليل بر اين مدعا است.
استفاده از نرم افزارهاي ارزشمند ديني که امروزه به برکت انقلاب شکوهمند اسلامي، فراوان نيز در دسترس است، مانند نرم افزارهاي آموزش ترجمه و حفظ قرآن کريم، آموزش نماز، فرهنگ واژگان و مفاهيم نهج‏البلاغه، برنامه‏هاي جذاب قرآني، مداحي و...، و سايت‏هاي ارزشي و جذاب مانند افق، ولايت، تبيان، نورنت، ملاصدرا و... و نيز سايت‏هاي مربوط به کودکان و نوجوانان (ر. ک: ص 129) مي‏توانند عاملي براي تثبيت ارزش‏هاي ديني باشند.
براي کسب اطلاعات درباره‏ي تقويت روحيه‏ي ديني کودک، به صفحه‏ي 63(تربيت ديني) مراجعه کنيد.
منبع: کتاب نسیم مهر(1)، حجت الاسلام حسین دهنوی، انتشارات خادم الرضا(علیه السلام)


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.