شنبه، 19 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آيا لازم است کودک 7 ساله را از وضعيت نامطلوب مالي پدر آگاه کنيم؟


پاسخ :
با توجه به اين که خواسته‏هاي کودکان تا زير 7 سال فراوان نيست و تأمين اين خواسته‏ها، هزينه‏ي بسياري نمي‏خواهد و والدين براي تأمين نيازمندي‏هاي کودک ايثار مي‏کنند و از خواسته‏هاي خود مي‏گذرند، آگاه کردن او لازم نيست؛ زيرا به جهت عدم درک بالا و ناتواني در تجزيه و تحليل مسائل، ممکن است دچار اضطراب شود.
براي سنين بالاتر از 7 سال، با توجه به بالا رفتن توقعات و هزينه‏ي بالاي برآوردن آن‏ها، بهتر است، به طور کلي از وضعيت مالي پدر آگاه شود (ذکر جزئيات لازم نيست) او بايد با واقعيت آشنا شود تا در دنيايي خيالي زندگي نکند.
توجه داشته باشيد که ذکر دائم و پي در پي وضعيت نامطلوب مالي پدر، ممکن است او را دچار نااميدي کند؛ پس در برابر خواسته‏هاي فراوان و پي در پي او، از اين حربه استفاده نکنيد.
براي پيشگيري يا تخفيف فشار روحي ناشي از اين وضعيت، خوب است ارتباط خود را با نزديکاني که وضع مالي خوبي ندارند، بيشتر کنيد و از ارتباط دائم و مستمر با خانواده‏هاي مرفه بپرهيزيد. کودک شما وقتي زندگي خود را با خانواده‏هاي کم درآمد مقايسه مي‏کند، آرام مي‏گيرد.
تبيين زندگي شرافتمندانه (پرهيز از حرام)، تبيين ديگر نعمت‏هاي الاهي(سلامت، شادابي خانواده، سايه‏ي پدر و مادر و...)، ارزش قناعت، پاداش معنوي و آخرتي در برابر سختي‏هاي دنيا و... در آرامش روحي فرزند مؤثر خواهد بود.
منبع: کتاب نسیم مهر(1)، حجت الاسلام حسین دهنوی، انتشارات خادم الرضا(علیه السلام)


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.