شنبه، 19 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

پسرم کلاس دوم راهنمايي است و درس نمي‏خواند. چگونه او را به اين کار وادارم؟


پاسخ :
پيش از هر کاري، توقع بهترين بودن او را در همه چيز از ذهن خود بيرون کنيد و معتقد شويد که هر کودک و نوجواني در زمينه‏هاي خاصي استعداد دارد و لازم نيست در همه چيز، بهترين باشد.
امام علي عليه‏السلام مي‏فرمايد:
لا يزال الناس بخير ما تفاوتوا فاذا استووا هلکوا. (1)
خير مردم، پيوسته در تفاوت‏هاي آنان است و اگر مساوي شوند، از بين خواهند رفت.
بسياري از والدين به نمره‏ي 20 علاقه نشان مي‏دهند که مطلوب نيست. مهم اين است که کودک شما در حد توان خود بکوشد؛ گرچه نمره‏ي 20 نگيرد.
توقع بيش از هوش بهر کودک نيز از اشتباهات برخي خانواده‏ها است. بي‏توجهي فرزند شما به درس، ممکن است به علل ذيل باشد:
1. حساسيت بيش از حد: با توجه به اين که فرزند شما وارد دوره‏ي نوجواني شده و حس استقلال دارد، تذکرها و نصيحت‏هاي پي در پي شما، به طور غير مستقيم به او پيام مي‏دهد که هنوز بچه است و بزرگ نشده. اين پيام، او را به موضع لج مي‏کشاند تا استقلال خود را اثبات کند؛ بنابراين، نصيحت‏ها را قطع کنيد و به اين مسأله، حساسيت چنداني نشان ندهيد. اجازه دهيد خود به تحصيل بينديشد و مسؤوليت‏پذيري از درون ايجاد شود.
2. محيط ناآرام خانه: اگر با همسر خود مشاجره داريد، و اگر برادر يا خواهر بزرگ‏تر او وي را مي‏آزارند، بايد متوقف شود.
3. سستي و رخوت با منشأ پزشکي: ممکن است بي‏رغبتي نوجوان به درس، علت پزشکي (کارکرد بد کبد، عفونت کليه، اختلالات هورموني) باشد که در اين صورت، مراجعه به پزشک لازم است.
4. رژيم غذايي: مصرف پي در پي خوراکي‏هاي با طبع سرد، نوجوان را دچار سستي مي‏کند؛ بنابر اين توصيه مي‏شود در کنار اين گونه خوراکي‏ها، از خوردني‏هاي با طبع گرم نيز استفاده کند. مصرف فراوان شيريني نيز با توجه به هضم سنگين گلوکز، بدن را دچار سستي مي‏کند.
5. همانندسازي: احتمال اين که بين نزديکان، بي‏سوادان پولداري باشند و فرزند شما آنان را الگو گرفته باشد، وجود دارد. بايد الگوهاي باسوادي را از نزديکان که در زندگي خانوادگي و تربيت فرزند موفق هستند و جايگاه اجتماعي ويژه‏اي دارند، به او معرفي کنيد.
پی نوشت:
(1)عيون اخبار الرضا، ج 1، ص 58؛ علامه مجلسي، بحارالانوار، ج 77، ص 383.
منبع: کتاب نسیم مهر(1)، حجت الاسلام حسین دهنوی، انتشارات خادم الرضا(علیه السلام)


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.