شنبه، 19 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

من و همسرم با هم اختلاف داريم؛ اما اين اختلاف، در حد مجادله‏هاي لفظي است. آيا اين گونه اختلاف هم آثار منفي بر کودک دارد؟


پاسخ :
اختلاف پدر و مادر، بلاي خانمان‏سوزي است که بر روح و روان کودکان، آثاري بسيار منفي دارد. مقصود از اختلاف پدر و مادر، فقط درگيري فيزيکي نيست؛ بلکه مجادله‏هاي لفظي و صداي بلند نيز اختلاف به شمار مي‏رود.
آن‏گاه که با همسر خود مجادله مي‏کنيد، به چهره‏ي فرزند خود بنگريد. آثار اضطراب را به طور کامل در چهره‏اش خواهيد ديد. در بسياري از موارد، اين اضطراب با رنگ پريدگي صورت او همراه مي‏شود. کودکان خردسال، هنگام درگيري والدين، نزد آن‏ها مي‏آيند و با حالت التماس از آنان مي‏خواهند که دعوا نکنند. کودکان بزرگ‏تر و نوجوانان، شايد نگراني خود را ابراز نکنند و آن را در چهره نشان ندهند؛ اما درون خود سرشار از التهابند و اضطراب، تمام وجود آنان را فرا مي‏گيرد.
کودک به سبب اختلاف والدين مضطرب مي‏شود؛ زيرا تلقي‏اش اين است که اين درگيري‏ها به جدايي پدر و مادر مي‏انجامد و او سرگردان مي‏شود و آينده‏اي مبهم و تاريک در انتظارش خواهد بود.
اختلاف پدر و مادر، سبب ايجاد تعارض (ر. ک: ص 188) در کودک مي‏شود.
توصيه مي‏کنم مجادله‏هاي لفظي با همسر خود را کنار بگذاريد. سر چشمه‏ي بسياري از مجادله‏ها، مسائلي پوچ و بيهوده است که با اندکي فداکاري و سعه‏ي‏صدر از سوي دو طرف از بين مي‏رود.
منبع: کتاب نسیم مهر(1)، حجت الاسلام حسین دهنوی، انتشارات خادم الرضا(علیه السلام)


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.