شنبه، 19 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

نقش کدام يک از پدر يا مادر در تربيت فرزند، بيشتر است؟


پاسخ :
به طور طبيعي، پسر از پدر، و دختر از مادر الگو مي‏گيرد؛ اما به دو دليل، نقش مادر بيشتر است: 1. رابطه‏ي عاطفي فرزند (چه دختر و چه پسر)با مادر، از رابطه با پدر افزون‏تر است؛ 2. کودک (چه دختر و چه پسر) بيشترين زمان دوران کودکي را با مادر صرف مي‏کند. براساس يک محاسبه، کودک از لحظه‏ي تولد تا پايان دوران کودکي (12 سالگي) 95 هزار ساعت زندگي مي‏کند. از اين 95 هزار ساعت، 5 هزار ساعت در مدرسه و 5 هزار ساعت ديگر در کوچه و محله (غير خانه و مدرسه) است، و بقيه، يعني 85 هزار ساعت ديگر را مستقيم يا غير مستقيم در دامان مادر به سر مي‏برد؛ بنابراين، نقش مادر، مهم‏تر است.
نگاهي به زندگي بزرگان ديني و حتي موحدان غير مسلمان، اين ادعا را ثابت مي‏کند. بزرگاني چون شهيد بهشتي، علامه طباطبايي، شيخ انصاري و... مادراني وارسته داشته‏اند که آنان را با قلبي پاک و با ياد خدا بزرگ کرده‏اند.
جنايتکاران تاريخ نيز به طور معمول، از دامان پاک مادري وارسته محروم بوده‏اند. روزي صداي مادر حجاج بن يوسف (جنايتکار تاريخ) از خانه‏اش شنيده مي‏شد که با صداي بلند مي‏گفت:
هل من سبيل الي خمر فاشربها
ام من سبيل الي نصر بن حجاج (1)
آيا راهي به شراب هست تا آن را بنوشم و آيا راهي به خانه‏ي نصر بن حجاج هست تا... (نصر بن حجاج، جواني بود که مادر حجاج بن يوسف، عاشق او شده بود).
پی نوشت:
(1)لغتنامه‏ي دهخدا، حجاج، ص 298.
منبع: کتاب نسیم مهر(1)، حجت الاسلام حسین دهنوی، انتشارات خادم الرضا(علیه السلام)


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.